3 miljard euro omzet voor Allianz Benelux na 9 maanden

3 miljard euro omzet voor Allianz Benelux na 9 maanden 

Allianz Benelux laat na de eerste 3 kwartalen van 2019 een solide resultaat zien onder moeilijke marktomstandigheden.1 De omzet steeg na 9 maanden met 2,3% tot 3,0 miljard euro (2018: 2,9 miljard). Het operationeel resultaat komt uit op 189,6 miljoen euro (2018: 202,7 miljoen euro) en het nettoresultaat op 152,0 miljoen euro (2018: 153,6 miljoen euro). De combined ratio is ten opzichte van vorig jaar licht gestegen met 1,9%-p tot 95,2%. 

1 Financiële resultaten op basis van de waarderingsgrondslag van Allianz SE op 8-11-2019.
 

Premie-inkomen:                           3,0 miljard euro (2018: 2,9 miljard euro)
Operationeel resultaat:              189,6 miljoen euro (2018: 202,7 miljoen euro)
Nettoresultaat:                              152,0 miljoen euro (2018: 153,6 miljoen euro)
Combined ratio:                             95,2% (2018: 93,3 %)

Deze cijfers maken deel uit van de gepubliceerde Q3 cijfers van Allianz SE (www.allianz.com).

Het premie-inkomen van Allianz Benelux is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2018 tot 3,0 miljard euro. De Niet-Leven-activiteiten zijn de drijvende kracht achter deze stijging, onder andere door de directe activiteiten in Nederland. Het premie-inkomen steeg na 3 kwartalen in het Niet-Leven-segment met 6,4% ten opzichte van 2018 tot 1,2 miljard euro (2018: 1,1 miljard euro). Het premie-inkomen in Leven bleef stabiel ten opzichte van 2018 op 1,8 miljard euro. 

Het operationele resultaat en nettoresultaat zijn vergelijkbaar met vorig jaar. De stijging van de combined ratio tot 95,2% (+1,9%-p ten opzichte van vorig jaar) is onder andere te wijten aan de effecten van het stormachtige weer in het eerste halfjaar, het aantal grote schades en een generieke trend van een toenemende schadelast. Wij houden deze trend nauwgezet in de gaten en hebben al diverse acties ingezet om onze portefeuilles te verbeteren, die hun vruchten afwerpen.

Het operationeel resultaat komt voor onze Niet-Leven-activiteiten daardoor uit op 76,4 miljoen euro (2018: 92,7 miljoen euro). In Leven houdt Allianz de stijgende trend in rentabiliteit van het afgelopen jaar vast en verbeterde het resultaat, ondanks de huidige historisch lage rentevoeten, vergeleken met vorig jaar met 3,3 miljoen euro tot 113,2 miljoen euro. Het nettoresultaat is met 152,0 miljoen euro (2018: 153,6 miljoen euro) stabiel. 

Anthony Bradshaw, Regional CEO van Allianz Benelux: "Allereerst wil ik mijn collega’s uitdrukkelijk bedanken. Wij staan er na 9 maanden goed voor. Wij laten in de praktijk zien dat ondanks de almaar verder dalende rente onze balans en resultaten in Leven sterk zijn. In Niet- Leven houd ik vertrouwen in onze koers. Wij blijven alert en spelen met onze technische verzekeringsexpertise in op de veranderingen in de markt. Dat past ook bij ons als internationaal bedrijf dat recent verkozen is tot meest toonaangevend verzekeringsmerk wereldwijd. Naast een solide financiële performance hoort daar ook uitstekende dienstverlening naar onze klanten en partners bij. Daar blijven we dan ook volop in investeren.”

Premie-inkomen
Leven                                                               1.820 (2018: 1.822)
Schade                                                            1.178 (2018: 1.107)
Totaal                                                             2.998 (2018: 2.930)

Operationeel resultaat
Leven                                                                113,2 (2018: 109,9)
Schade                                                              76,4 (2018: 92,7)
Totaal                                                             189,6 (2018: 202,7)

Nettoresultaat
Leven                                                                 89,2    (2018: 82,3)
Schade                                                              62,8    (2018: 71,3)
Totaal                                                             152,0    (2018: 153,6)

 

Over Allianz in de Benelux
Allianz is een wereldleider in verzekeringen en financiële dienstverlening, met een aanwezigheid in meer dan 70 landen en meer dan 143.000 medewerkers in dienst van ruim 92 miljoen klanten. In de Benelux biedt Allianz, via verzekeringsmakelaars, een brede waaier aan verzekeringsproducten en -diensten voor particulieren, zelfstandigen, KMO’s en grote ondernemingen. Allianz bedient in België en Luxemburg meer dan 900.000 klanten, heeft ruim 950 medewerkers en een omzet van 2,9 miljard euro. Allianz in Nederland bedient meer dan 1,3 miljoen klanten met behulp van distributiepartners en zijn direct writer Allianz Direct. Allianz heeft in Nederland, circa 1.000 medewerkers en een omzet van 1,3 miljard.

Voor meer informatie:
Allianz Benelux N.V.
Paul Möller, Head of Communications Benelux
Tel. +31 (0)88 577 11 06
E-mail: [email protected]