In het raam van de strategie die de Raad van Bestuur heeft goedgekeurd, is het Directiecomité belast met het operationeel management van Allianz in België om de vastgelegde doelstellingen waar te maken.
Het Directiecomité van Allianz Benelux is samengesteld uit 7 leden.
Allianz Benelux N.V. is de belangrijkste operationele dochteronderneming in België van de groep Allianz, een van de wereldleiders in verzekeringen, activabeheer en bankactiviteiten.
In deze context moet Allianz Benelux N.V. permanent werk maken van een transparante, beveiligde en optimale aanpak van zijn activiteiten, een aanpak die de belangen van de klanten, de professionele makelaars en de aandeelhouders weet te verzoenen met een actief beleid van risicobeheersing.
Deze aanpak is iedere dag opnieuw een uitdaging. Om die te ondersteunen, heeft Allianz Benelux N.V. een beleid van deugdelijk ondernemingsbestuur uitgewerkt volgens de vereisten van de controleoverheid van de sector, de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA), die op 31 maart 2007 een belangrijke circulaire heeft gepubliceerd over haar prudentiële verwachtingen op dat vlak.
Zowel de Raad van Bestuur als het Directiecomité van de vennootschap staan volledig achter deze aanpak die een transparante organisatie koppelt aan doeltreffende procedures en respect voor de belangen van alle betrokkenen.
Daarom willen zij hun beleid van deugdelijk ondernemingsbestuur toelichten, in de overtuiging dat deze presentatie de perceptie van de bedrijfsaanpak van Allianz Benelux N.V. alleen maar kan verhelderen.
Het Auditcomité staat in voor de controle van de rekeningen en de onafhankelijke functies. Het heeft onder andere het recht om alle informatie en nuttige documenten op te vragen en ieder onderzoek uit te voeren of te laten uitvoeren.
Het is samengesteld uit 3 leden van de Raad van Bestuur, die geen lid zijn van het Directiecomité.
Het Risicocomité is belast met de controle van het beheer van de bedrijfsrisico's.
Het is samengesteld uit 5 bestuurders, die geen leden zijn van het Directiecomité.
Het Bezoldigingscomité beheert uitsluitend de bezoldigingen van de leden van het Directiecomité en van bepaalde kaderleden die aan hen rapporteren.
Het is samengesteld uit 3 leden van de Raad van Bestuur, die geen lid zijn van het Directiecomité. De voorzitter van het Directiecomité en de CEO Belgium neemt aan dit comité deel als raadsgever.