Allianz Commercial Newsletter | 27 maart 2024

Preventieondersteuning door Allianz

Alles begint met voorzichtig zijn. Wij dragen preventie hoog in het vaandel en willen u daarom graag toelichten hoe preventieondersteuning werkt bij Allianz.

Op allianz.be vindt u de module WorkSafe (light). Deze preventiecheck duurt ongeveer 10 minuten en biedt een eerste analyse over de volgende thema’s:

1. Organisatie
2. Risicoanalyse
3. Preventieplan
4. Arbeidsongevallenanalyse
5. Persoonlijke beschermingsmiddelen
6. Communicatie
7. Onthaal
8. Orde en netheid


Het rapport biedt een heel aantal tips en tricks en is geheel ter beschikking van de klant.
 

RoadSafe (light) is van toepassing op het woon-werkverkeer van de medewerkers van uw klanten maar kan evenzeer gelden voor hun sales mensen als voor klanten met vrachtwagenvloten.

De check gebeurt op dezelfde manier als de WorkSafe maar behelst minder thema’s:

1. Analyse
2. Beleid en organisatie
3. Preventie

Ook hier ontvangt uw klant per mail een rapport met eventuele aanbevelingen. Wij zelf ontvangen geen kopie van deze gegevens. Het is een ondersteunende dienst voor uw klanten.
 

We hebben een team van preventie ingenieurs bestaande uit 5 mensen die Nederlands- en Franstalig zijn. Ze hebben allemaal veel ervaring in hun eigen vakgebied. Voordat ze aan een nieuwe klant beginnen, doen ze onderzoek naar de sector en verzamelen ze belangrijke en essentiële informatie zoals cijfers uit het verleden, jaarpreventiestaat …. Vervolgens gaan ze naar de klant toe om een op maat gemaakte oplossing voor te stellen.  Een locatiebezoek levert goede contacten op, verhoogt het vertrouwen en geeft ook inzage in de manier van werken en de bedrijfscultuur. Tijdens het bezoek beoordelen ze het beleid, de mensen en de technische aspecten van het bedrijf. Ze geven de klant een rapport en stellen een actieplan op. Onze preventie ingenieurs gaan daarnaast ook op basis van die statistieken trends analyseren. 

Preventie is uiteraard een people business. De toewijding van de preventie adviseur en het management zijn noodzakelijk om een hoger preventieniveau te halen. De ingenieurs kunnen rapporten schrijven, bewustwording creëren en trainingen geven, maar het is aan de klant zelf om werkgroepen op te zetten en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen preventieplan.

Tenslotte hebben klanten toegang tot het platform OAsys waarmee ze op een digitale manier aangiftes kunnen doen en tot het Allianz Prevention Platform dat hen ondersteuning biedt bij de uitbouw van hun preventiebeleid.

Het Allianz Prevention Platform bevat het een zeer uitgebreide bibliotheek van meer dan  100 documenten die de klanten desgewenst kunnen personaliseren en gebruiken.

Vragen over dit thema? Uw sectormanager staat voor u klaar.