In het kader van de strategie die de Raad van Bestuur heeft goedgekeurd, is het Directiecomité belast met het operationeel management van Allianz in België om de vastgelegde doelstellingen waar te maken.
Het Directiecomité van Allianz Benelux is samengesteld uit 7 leden.
Governance
Governance, een beleid van deugdelijk ondernemingsbestuur
Allianz Benelux N.V. is de belangrijkste operationele dochteronderneming in België van de groep Allianz, één van de wereldleiders in verzekeringen, activabeheer en bankactiviteiten.
In deze context moet Allianz Benelux N.V. dan ook continu een transparante, beveiligde en optimale aanpak van haar activiteiten ontwikkelen door de belangen van haar klanten, de professionele makelaars, toezichthouders en haar aandeelhouders met elkaar te verzoenen en tegelijkertijd een actief beleid van risicobeheersing te voeren.
Dat is een basisvereiste voor gezonde groei
Om deze aanpak, die een dagelijkse uitdaging is, te ondersteunen heeft Allianz Benelux N.V. een beleid van deugdelijk ondernemingsbestuur uitgewerkt volgens de vereisten van de toezichthoudende autoriteit van de sector, de Nationale Bank van België (BNB), die op 31 maart 2007 een belangrijke circulaire publiceerde, en die meerdere malen heeft bijgewerkt, over haar prudentiële verwachtingen op dat vlak.
Zowel de Raad van Bestuur als het Directiecomité van de vennootschap staan volledig achter deze aanpak die een transparante organisatie koppelt aan doeltreffende procedures, efficiëntie van processen, controle van activiteiten, kwaliteit van reporting en respect voor de belangen van alle belanghebbenden combineert.
Daarom hebben de management- en besluitvormingsorganen van Allianz Benelux hun beleid van goed bestuur goed beschreven en zijn zij ervan overtuigd dat deze presentatie alleen de perceptie van de professionele aanpak van Allianz Benelux N.V. kan verduidelijken.
Twee structuuren
Beheersstructuur
Operationele structuur
Onze vennootschap is een multibrancheverzekeringsmaatschappij die haar beroepen uitoefent in twee hoofdvestigingen in Brussel en in Rotterdam.
De vennootschap wordt georganiseerd in operationele directies die belast zijn met het beheer van essentiële verzekeringsactiviteiten en functionele directies die hun steun verlenen aan de operationele directies.
De verschillende comités
Het auditcomité staat in de eerste plaats in voor de controle van de rekeningen en de onafhankelijke functies zoals de Interne Audit en Compliance.
Het heeft onder andere het recht om alle informatie en nuttige documenten op te vragen en ieder onderzoek uit te voeren of te laten uitvoeren.
Het is samengesteld uit 3 leden van de Raad van Bestuur, die geen lid zijn van het Directiecomité.
Het Risicocomité is belast met de controle van het beheer van bedrijfsrisico's en de bijbehorende controlefunctie (Risk Management).
Het is samengesteld uit 4 bestuurders, die geen leden zijn van het Directiecomité.
Het Bezoldigingscomité beheert de bezoldigingen van de leden van het Directiecomité en van bepaalde kaderleden die aan hen rapporteren en is ook betrokken bij de benoeming van verantwoordelijken met onafhankelijke controlefuncties.
Het is samengesteld uit 2 leden die geen lid zijn van het Directiecomité. De voorzitter van het Directiecomité neemt aan dit comité deel als raadgever.