31 mei 2024

Nieuwe CEO Allianz in België Hélène Portegies:

“ De inbreng van onze makelaars is cruciaal.”

Allianz in België heeft een nieuwe CEO: Hélène Portegies.
Zij volgt Kathleen Van den Eynde op, die de rol van Regional CEO van Allianz Benelux gaat vervullen.  Beide benoemingen zijn onder voorbehoud van goedkeuring door de betrokken toezichthouders en gaan in per 1 juni. Wie is Hélène Portegies? Hieronder vertelt ze meer over haar achtergrond en drijfveren.

Hélène Portegies, is momenteel lid van het directiecomité van Allianz Benelux verantwoordelijk voor People & Communication. Als CEO van Allianz in België gaat ze beide rollen combineren. Ook het Belgische Sales & Distribution team gaat aan haar rapporteren als onderdeel van haar uitgebreide rol.

Kun je ons iets meer vertellen over jezelf en je achtergrond?

Ik begon mijn carrière in 1994 als schade-actuaris bij Axa. Natuurlijk draaide het allemaal om cijfers! 

Geleidelijk aan werd mijn carrière verrijkt met meer operationele ervaring (marketing, sales, operations, claims, IT) die mij dichter bij de praktijk bracht. Zo leerde ik echt naar de stem van de makelaar en klant te luisteren en leerde ik hun verwachtingen tijdens het hele verzekeringsproces beter te begrijpen. 

De ontwikkeling van een strategische visie met een sterke focus op de ervaring, waarbij klant-, partner- en medewerkerstevredenheid worden gecombineerd, stelde mij als CEO in staat om te slagen in de fundamentele transformatie - zowel technologisch als cultureel - van Yuzzu.  

In december 2022 ben ik een nieuwe uitdaging aangegaan. Ik ben toen toegetreden tot het directiecomité van Allianz Benelux als Chief People & Communication Officer en ben er bijzonder trots op dat ik nu ook de rol van CEO in België en de verantwoordelijkheid over onze Sales mag gaan dragen. Ik kijk er naar uit om in die nieuwe rol met ons sterke Belgische team nieuwe kansen te verzilveren en mede vorm te geven aan de grote groeiambities en de wil om te transformeren binnen Allianz Benelux. Ik start daar gelukkig met een sterk fundament waarvoor ik Kathleen wil bedanken.

Wat is uw visie op de Belgische makelaarsmarkt? Wat zijn de uitdagingen? 

De makelaardij is het belangrijkste distributiekanaal op de Belgische verzekeringsmarkt. Met een marktaandeel van meer dan 50% hebben makelaars een zeer mooie toekomst in het verschiet, dankzij hun expertise, hun efficiëntie en, heel vaak, hun nabijheid bij de klant. Natuurlijk zijn er ook uitdagingen.  Digitalisering, strengere regelgeving, de duurzaamheidstransitie en de opkomst van nieuwe risico's zijn daarvan slechts enkele voorbeelden. Typisch zijn dit uitdagingen waarin wij als Allianz u willen ondersteunen door nauw samen te werken om tegemoet te komen aan de verzekeringsbehoeften van onze gezamenlijke klanten en samen deze uitdagingen om te bouwen in kansen.

Wat vindt u van de positie van Allianz in de markt?

Allianz is op dit moment een challenger in de markt, waarbij het aantal verzekeraars dat via makelaars distribueert de afgelopen jaren is gedaald. De markt biedt dus uitstekende groeimogelijkheden. Wij zijn een ideale partner voor makelaars die hun klanten betrouwbare alternatieven willen bieden. Onze financiële kracht, gecombineerd met onze diepgaande kennis van risico's, biedt onze gezamenlijke klanten de verzekeringsoplossingen en het vertrouwen dat ze nodig hebben. 

Wat kunnen makelaars van u verwachten? Wat zijn uw plannen en prioriteiten?

Mijn eerste prioriteit is om vele van u, onze makelaars, te ontmoeten en te luisteren naar uw behoeften en perspectieven. Bij Allianz zijn we actief bezig met een transformatieproces en de inbreng van onze makelaars is cruciaal om daar de juiste accenten in te leggen. Alleen zo bereiken wij onze doelstelling om de voorkeursverzekeraar van u en onze klanten te worden in onze kernsegmenten in Leven en Niet-Leven. Ik ga mij daar met mijn team voor de volle honderd procent voor inzetten. 

helene-interview