Allianz Commercial Nieuwsbrief | 25 Juni 2024

Het Allianz Commercial Distribution Team 

LargeCorp

Voor deze nieuwe editie van de nieuwsbrief zetten we een ander team en een andere manager in de schijnwerpers: Tom Verhoeft. Tom deelt met ons zijn ervaringen, uitdagingen en successen. Lees hieronder het interview met hem:

Hoe ziet een typische dag er voor jou uit?

Tom: Een typische dag bestaat niet. Zoals vaak het geval is bij een klein team, heb ik verschillende petten op. Ik kan een interne makelaar-house broker zijn, een Allianz-ambassadeur en marktcontact,contactpersoon voor klanten en makelaars, een ombudsman, een compliance officer en een organisator van evenementen, allemaal op dezelfde dag. Dat zorgt voor spannende, maar vaak ook onvoorspelbare dagen. Het belangrijkste is echter om aan de behoeften van onze klanten en makelaars te voldoen en de Allianz-organisatie aan hen te presenteren, zelfs voor producten/oplossingen die we niet in ons kantoor in België schrijven.

 

Hoe is het Distribution-team gestructureerd?

Tom: Hoewel ik op papier de enige persoon in het Distribution-team ben, zou het oneerlijk en onjuist zijn om te zeggen dat ik de enige persoon in het kantoor ben die zich richt op klanten en makelaars. De underwriters en schadeprofessionals staan ook in contact met klanten en als zodanig zijn ze niet alleen een interessant verlengstuk van het distributieteam in termen van aantallen, maar brengen ze ook expertise en kennis van onschatbare waarde mee in gesprekken met klanten en makelaars. Als gevolg hiervan hebben we ons gericht op gesprekken op meerdere niveaus met onze klanten en distributiepartners om in te spelen op verschillende behoeften. De nieuwe structuur van Allianz Commercial heeft ons in staat gesteld om vanaf 2023 nog verder te gaan. Met de 'one-face to the market'-benadering die we nu hanteren, voel ik me als een onderdeel van het salesteam van MidCorp, met vele contactmomenten om informatie en kennis te delen en zo mogelijkheden te verkennen om het commerciële verzekeringsaanbod van Allianz te versterken.

 

Wat is jouw expertisegebied bij Allianz Commercial?

Tom: Ik heb geen echte technische expertise. Ik ben een generalist met meer dan 25 jaar ervaring in de verzekeringssector in een commerciële rol aan zowel makelaars- als verzekeraarszijde. In die zin is mijn expertise gericht op de klant en de makelaar. Het vertalen van klantbehoeften naar verzekerbare oplossingen en het navigeren door de Allianz-organisatie om de juiste mensen aan tafel te krijgen.

 

Waarom zou een klant met ons moeten werken?

Tom: Betrouwbaarheid, expertise en lange termijn zijn de belangrijkste termen die bij mij opkomen. Vertrouwen opbouwen bij klanten en makelaars vormt de basis van wat we doen en hoe we het doen. Deze fundamenten worden gelegd wanneer risico-ingenieurs en underwriters samenwerken met makelaarspartners en klanten bij het beoordelen van risico's, bij het overeenkomen van een oplossing om dat risico te beperken in termen van preventieve maatregelen, bij het en overeenkomen van de juiste de voorkeursstructuur voor risicofinancieringstructuur en, ten slotte, wanneer het tijd is om de belofte voor schadeclaims na een verzekerd verlies in te lossen.

 

Hoe kunnen we de klant/makelaar een oplossing op maat bieden?

Tom: De omvang en diepgang van het werk dat voorafgaat aan het beoordelen van een complex risico is behoorlijk intensief voor alle betrokkenen: de makelaar, de klant en wijzelf. Toch is het essentieel en kan het misschien worden gezien als een eerste test van de toekomstige relatie. Er is geen standaardaanpak, want geen twee klanten zijn hetzelfde en daarom bieden we bijna altijd een oplossing op maat. Variabelen zoals de industrie van de klant, de specifieke goederen of diensten die ze verkopen, hun geografische voetafdruk, hun plannen voor groei/diversificatie of desinvestering, risico's in de toeleveringsketen, de cultuur/strategie van het bedrijf voor het behouden of uitbesteden van risico's, interne budgetbeperkingen, om er maar een paar te noemen, bepalen de formulering van de polis de juiste polisvoorwaarden en het risiconiveau dat de klant behoudt, allemaal gebaseerd op de kosten voor de klant.

 

Wat zijn de uitdagingen voor de toekomst en hoe willen we in de toekomst nog beter worden?

Tom: Op basis van onze NPS-score bevinden we ons al in een zeer goede positie en presteren we beter dan onze concurrenten op verschillende niveaus van product- en serviceaanbod. Er zijn echter ook een aantal gebieden die kunnen worden aangepakt om de klant- en makelaarservaring verder te verbeteren. De nieuwe regio Benelux en Nordics, in combinatie met de nieuwe waardepropositie van Allianz Commercial, zal aspecten van deze gebieden aanpakken. Het zal het gehele aanbod van Allianz Corporate Insurance nog dichter bij de deur van de klant en makelaar brengen, effectiever en efficiënter.