Allianz Commercial Nieuwsbrief | 25 Juni 2024

Allianz Commercial Safety and Shipping Review 2024

Een analyse van trends, uitdagingen en verbeteringen in maritieme veiligheid.

De Allianz Commercial Safety and Shipping Review 2024 biedt een diepgaande analyse van de huidige stand van zaken op het gebied van maritieme veiligheid en scheepvaartverliezen, en weerspiegelt de aanzienlijke verbeteringen in de afgelopen tien jaar. Dit jaarlijkse overzicht belicht de spectaculaire  dramatische daling van 70% in scheepvaartverliezen, en onderstreept de vooruitgang die is geboekt in maritieme veiligheidsprotocollen en -technologieën. Ondanks deze vooruitgang staat de sector voor ongekende uitdagingen, waaronder geopolitieke conflicten, de gevolgen van klimaatverandering en de toename van piraterij. 

Door de belangrijkste trends, incidenten en veiligheidskwesties te analyseren, biedt het onderzoek waardevolle informatie voor belanghebbenden om te navigeren door de complexiteit van de moderne scheepvaart en de veiligheidsmaatregelen in een snel veranderende omgeving te versterken.

Belangrijkste punten van het onderzoek:

1. Daling van maritieme verliezen: 

  • De jaarlijkse verliezen in de scheepvaart zijn de afgelopen tien jaar met 70% gedaald. In 2023 waren er 26 totale scheepsverliezen, vergeleken met 41 in 2022.

2. Belangrijkste oorzaken van verliezen:

  • Vrachtschepen waren goed voor meer dan 60% van de scheepsverliezen in 2023.
  • Zinken is de belangrijkste oorzaak van totale verliezen, gevolgd door schipbreuken/aan de grond lopen en branden/explosies. 

3. Slachtoffers en incidenten:

  • Het aantal scheepvaartincidenten daalde licht van 3.036 in 2022 tot 2.951 in 2023.
  • De Britse eilanden noteerden het hoogste aantal incidenten, met machineschade of -pech als belangrijkste oorzaak.

4. Impact van wereldwijde conflicten: 

  • Conflicten, zoals in Gaza en Oekraïne, hebben de kwetsbaarheid van de scheepvaart voor aanvallen en verstoringen vergroot. In de Rode Zee zijn meer dan 100 schepen het doelwit geweest van militanten.
  • Het gebruik van drones en cyberaanvallen vormen nieuwe bedreigingen voor de commerciële scheepvaart.

5. Piraterij en diefstal:

  • Incidenten van zeepiraterij zijn toegenomen, met name voor de Hoorn van Afrika. 
  • Vrachtdiefstal is toegenomen als gevolg van economische omstandigheden en geavanceerde criminele tactieken.

6. Decarbonisatie en milieu-uitdagingen:

  • De industrie richt zich op het verminderen van de CO2-uitstoot met 40% tegen 2030 en met minstens 70% tegen 2040.
  • Alternatieve brandstoffen en groene technologieën worden onderzocht, maar infrastructuur, veiligheid en scheepswerfcapaciteit zijn een probleem. 

7. Geopolitieke en milieurisico's:

  • Geopolitieke spanningen, zoals in de Zuid-Chinese Zee, vormen een risico voor scheepvaartroutes.
  • Veranderingen in het milieu, zoals droogte in het Panamakanaal, hebben een grote impact op de scheepvaartlogistiek en emissies.

8. Technologische en structurele risico's: 

  • De toename in de grootte van schepen brengt nieuwe risico's met zich mee, vooral in beperkte wateren en met oudere infrastructuur.
  • Lithium-ion batterijbranden op schepen die elektrische voertuigen en andere consumptiegoederen vervoeren blijven een punt van zorg.

Deze studie benadrukt het cruciale belang van maritieme veiligheid in de internationale handel en de noodzaak van voortdurende innovatie, regelgeving en risicobeheer met het oog op de veranderende wereldwijde uitdagingen.

Het Safety & Shipping Review 2024 is beschikbaar op de website van Allianz Commercial via de volgende link.

Wilt u meer weten over onze maritieme verzekeringen? Neem contact op met  Lutz Weinlich, Manager Marine Allianz Commercial Belgium  ( [email protected])