Allianz Commercial Nieuwsbrief | 15 oktober 2024

Het Allianz Commercial Sales Team

Voor deze nieuwe editie van de nieuwsbrief wilden we de spotlight op een ander team zetten en deze keer geven we het woord aan Griet Coppens. Griet deelt met ons haar carrièrepad, haar uitdagingen en haar successen. Lees haar interview hieronder.

Wie is Griet Coppens?

Griet: Hallo, ik ben Griet, Sales Non Life in het Corporate segment bij Allianz. Ik ben binnen de regio Oost- en West-Vlaanderen verantwoordelijk voor kantoren die zich vooral focussen op groei in het segment van de KMO’s en grotere ondernemingen. Mijn interesse gaat uit naar complexere dossiers waar we nog het verschil kunnen maken. Met een solution-focused mindset proberen we steeds mee te denken met de makelaar en proberen we op een creatieve manier oplossingen op maat uit te werken.

 

Ging jouw interesse altijd al uit naar ondernemingsdossiers? 

Griet: Absoluut, na mijn studies ben ik gestart bij AGF Belgium in het regionaal kantoor in Kortrijk. De focus lag toen vooral op de particuliere markt. Om me meer te verdiepen in het segment van de ondernemingen heb ik de stap gezet naar de makelaardij waar ik me 3 jaar lang heb ingezet als Sales Non Life. Met een pak bagage ben ik in 2006 uiteindelijk teruggekeerd naar wat toen nog AGF Belgium heette als sales Non Life en ik ben fier dat ik nog steeds deel mag uitmaken van een dynamisch team bij een sterke maatschappij.

 

Hoe zie een dag van een Corporate Sales Manager eruit?

Griet: De dag van een Corporate Sales begint meestal met het doornemen van de planning, doelen en prioriteiten voor de dag, en het beantwoorden van dringende e-mails van brokers of collega’s. De belangrijkste activiteiten bestaan uit meetings met Corporate Brokers, waarin doelstellingen, resultaten en samenwerking worden besproken, evenals interne vergaderingen om strategieën en klantendossiers te behandelen. Er wordt ook tijd besteed aan het evalueren van offertes, het in kaart brengen van verzekeringsbehoeften en het plannen van acties (bijvoorbeeld: cross-selling, up-selling of prospectie, …).  

Daarnaast geven Corporate Sales trainingen, werken ze samen met verschillende afdelingen, en bouwen ze sterke relaties op met brokers door middel van regelmatige follow-ups en feedback. Het deelnemen aan branche-evenementen om nieuwe zakelijke kansen te ontdekken is ook een belangrijk onderdeel van het werk.

Administratieve taken, zoals het bijwerken van Salesforce en het opstellen van verslagen van de meetings, worden dagelijks uitgevoerd. Om op de hoogte te blijven, volgt het team regelmatig trainingen en workshops en deelt kennis en best practices tijdens wekelijkse vergaderingen.

De dag eindigt met een evaluatie van de dag en het stellen van prioriteiten voor de volgende dag, waarbij ervoor gezorgd wordt dat alle dringende zaken zijn afgehandeld. Deze dagelijkse activiteiten helpen Corporate Sales bij het opbouwen van partnerships, het behalen van zakelijke doelen en het bijdragen aan het succes van Allianz.

 

Kan je een case of best practice geven waarin de samenwerking tussen makelaars, sales en binnendiensten centraal stond?

Griet: Als ik aan een concrete case denk, dan denk ik spontaan aan een recent makelaarsbezoek met het volledige team van Midcorp Managers. De makelaar kende onze maatschappij nog niet zo goed en omgekeerd. De feedback van de makelaar nadien was zeer positief: ‘Het bezoek heeft iets losgemaakt want ook medewerkers van het kantoor die oorspronkelijk wat terughoudend waren, zijn nu fan’. Als resultaat is er een mooie zaak van een onderneming met buitenlandse vestiging gerealiseerd in de tak Liability. Tenslotte liet ik de interne collega’s weten dat ze aan dit succesverhaal hebben meegeschreven. 

Er worden door menselijk contact zaken gerealiseerd die anders waarschijnlijk niet zouden worden gerealiseerd. We investeren via ons ‘intimacy’-project in het uitbouwen van een vertrouwensband tussen onze underwriters en de medewerkers van de makelaars. Als de samenwerking met Sales, Underwriting, Operations, Claims ... vlot verloopt zal de makelaar zijn zaak met veel plezier aan Allianz gunnen.

 

Wat is jouw plan van aanpak in 2025?

Griet: Iedereen heeft zijn eigen stijl en legt andere accenten, maar als ik iets mag kiezen dan gaat het bij mij om oprechte persoonlijke contacten. Ik wil verder bouwen aan een vertrouwensrelatie zowel met de makelaars als ook met de collega’s. Dat is misschien wel een beetje mijn stokpaardje. Iedereen zet zich in en draagt bij aan het succes, het is maar door goed en efficiënt samen te werken dat we successen boeken! 

Ik geloof in eerlijke en transparante communicatie, ook bij boodschappen die moeilijker te brengen zijn. ‘Niet goed’ of ‘neen’ is beter dan geen nieuws. Het is een basis voor vertrouwen. 

Ik zie nog veel opportuniteiten op de markt. Wij moeten nog meer tonen dat Allianz echt wel “goesting” heeft om samen met de makelaar die ene zaak te doen.  We willen bevoorrechte partner worden in het corporate segment, uiteraard binnen onze technical excellence-strategie en mogelijkheden. Het is een persoonlijke ambitie om samen met onze dedicated underwriters beschouwd te worden als trusted advisor door: onze professionele aanpak, onze technische kennis en onze solution-focused mindset. 

 

Als u vragen hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen met Griet via e-mail op [email protected]