Newsletter | 10 april 2025

 

Allianz stemt procedures af op de nieuwe bepalingen van de transparantiewet in het kader van de 2e pensioenpijler

 

 

 

 

Sinds 1 januari 2025 heeft de transparantiewet wijzigingen veroorzaakt in de stappen die nodig zijn om aanvullende pensioenkapitalen uit te keren bij pensionering of bij overlijden vóór de wettelijke pensioenleeftijd. Allianz heeft dan ook de nodige maatregelen genomen.

Na een jarenlange carrière wil zowat iedereen kunnen genieten van een welverdiend pensioen. Om aan dit nieuwe hoofdstuk te kunnen beginnen, zijn echter enkele administratieve stappen nodig die voor wat stress kunnen zorgen.

De transparantiewet en de toepassing ervan door Allianz proberen iets meer duidelijkheid en rust te brengen op het moment dat de grote stap naar het pensioen wordt gezet.

De transparantiewet is de wet van 26 december 2022 tot wijziging van verscheidene bepalingen de transparantie in het kader van de 2e pensioenpijler. Het doel van deze wet is om het aanvullend pensioenstelsel toegankelijker en begrijpelijker te maken voor alle werknemers en zelfstandigen.
Nieuw! Het didactisch document 'De Transparantiewet, welke invloed heeft deze op de 2e pijler?', dat bestemd is voor makelaars en werkgevers, vindt u vanaf nu in het Document Center op www.allianz.be en op MyAllianz Broker (Categorie: Employee Benefits > Product: Overige > Documenttype: Brochure).
De wet voorziet in bepaalde termijnen voor de communicatie en uitbetaling van de aanvullende pensioenkapitalen bij pensionering of bij overlijden vóór de wettelijke pensioenleeftijd.
1. De betaling van aanvullende pensioenprestaties bij pensionering

Dit standaardschema wordt opgelegd door de transparantiewet:

  • 90 dagen voor de pensionering informeert Sigedis* de verzekeringsmaatschappij over de datum van pensionering
  • 60 dagen voor de pensionering moet de verzekeringsmaatschappij een vereffeningskwitantie overmaken aan de betrokken aangeslotene
  • 30 dagen na de pensionering stort de verzekeringsmaatschappij het kapitaal en/of de aanvullende pensioenrente aan de aangeslotene.

Allianz volgt een duidelijke procedure om de wetgeving zo goed mogelijk na te leven. 

We benadrukken wel dat de uitbetaling nooit zal kunnen gebeuren vóór de pensioendatum en dat deze termijnen kunnen worden verlengd met 30 dagen als het dossier niet volledig is.

* Sigedis is een openbare vereniging zonder winstoogmerk, in 2006 opgericht door de Belgische instellingen van sociale zekerheid die de databank van de 2e pijler beheren. Zij speelt een sleutelrol in het doorgeven van informatie aan de pensioeninstellingen.

2. De betaling van aanvullende pensioenkapitalen bij overlijden vóór de pensionering

Volgens de transparantiewet heeft de verzekeringsmaatschappij, na de kennisgeving van het overlijden door Sigedis, 30 dagen om de begunstigden te informeren. Wanneer de verzekeringsmaatschappij over alle informatie beschikt die nodig is voor de betaling, heeft zij 30 dagen de tijd om het bedrag van het pensioenkapitaal te storten.
Deze termijn kan echter worden verlengd indien de identiteit of woonplaats van één of meer begunstigden niet bekend is. 

Allianz heeft ook voor dit specifieke geval een vaste procedure. De termijnen kunnen ook verlengd worden zolang het dossier niet volledig is.

Die brief die de aangesloten bij pensionering krijgt om zijn kapitaal te verkrijgen, werd aangepast. Naast het bedrag van de brutoprestatie en de vraag om documenten bevat deze brief voortaan een QR-code waarmee de aangeslotene een account kan aanmaken en kan inloggen op onze portaalsite MyBenefits@Allianz.

MyBenefits@Allianz is de portaalsite voor de aangeslotenen van onze groepsverzekeringen. Via dit portal kan de aangeslotene de status van zijn pensioendossier opvolgen en de nodige documenten met ons uitwisselen op een digitale en 100% veilige manier, zodat hij zo snel mogelijk van zijn kapitaal kan genieten.

Toegang krijgen tot MyBenefits@Allianz verloopt erg vlot. Zo vergroten we de tevredenheid van de aangeslotene nog verder.

Na het inloggen zal de aangeslotene meteen merken dat de portaalsite heel gebruiksvriendelijk en intuïtief is. 

De klantencommunicatie zal binnenkort beschikbaar zijn op het platform EB Online. U vindt ze op de homepagina onder ‘Nieuws’.

We hopen dat de aangeslotenen zo heel eenvoudig en zorgeloos hun pensioen zullen kunnen aanvangen.

Neem voor meer informatie contact op met uw Senior Consultant Employee Benefits.