Voor elke belegger zijn categorie! 

In overeenstemming met de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen moeten de verdelers van verzekeringsproducten de klanten-beleggers indelen in twee duidelijk omlijnde categorieën: professionele en niet-professionele klanten. Waarom werd die vereiste opgelegd en wat zijn de kenmerken ervan? 
Voor u als makelaar is het belangrijk het onderscheid te maken tussen professionele en niet-professionele klanten. U bent overigens ook verplicht om uw klanten te informeren over de categorie waartoe ze behoren. 

Een professionele klant is een klant die over de nodige ervaring, kennis en competenties beschikt om zijn eigen beleggingsbeslissingen te nemen. Zo kan hij de gelopen risico’s correct inschatten. 

Onderstaande, niet-volledige lijst bevat meerdere voorbeelden van professionele klanten in de zin van de wet:

  • Gereguleerde entiteiten die financiële activiteiten uitoefenen. Het gaat om banken, verzekeringsmaatschappijen, instellingen voor collectieve belegging enz. 
  • De grote ondernemingen, d.w.z. ondernemingen die minstens aan twee van de volgende drie criteria voldoen: een balans van € 20 miljoen voorleggen, een netto-omzet van € 40 miljoen aangeven en/of € 2 miljoen eigen vermogen hebben.  
  • De Belgische staat en de gefedereerde entiteiten (gewesten en gemeenschappen)

De klant kan ook een aanvraag indienen om als professionele klant te worden beschouwd. 

Als niet-professionele klanten worden beschouwd zij die niet als professionele klanten kunnen worden behandeld. 

Het doel van deze indeling van de klanten-beleggers is een verschillend beschermingsniveau te creëren naargelang we te maken hebben met een professionele of een niet-professionele klant. Een professionele klant geniet immers minder bescherming dan een niet-professionele klant in termen van gedragsregels en informatieplicht. 

Elke verzekeringsmakelaar is verantwoordelijk voor de informatie die hij aan zijn klanten verstrekt. Die moet correct, duidelijk en niet-misleidend zijn.

Volgens artikel 280 van de wet van 4 april 2014 moet de verzekeringsmakelaar, alvorens een verzekeringsproduct te distribueren, aan zijn klant meedelen in welke categorie hij zich bevindt, maar ook dat hij het recht heeft om een andere indeling te vragen. Die verduidelijking gaat uiteraard gepaard met informatie die even transparant is over de impact op het beschermingsniveau van deze verandering. Tot slot moet alle informatie worden verstrekt op een duurzame drager, zoals papier of een USB-stick. 

Ter herinnering: de betrokken producten zijn beleggingsproducten, gebaseerd op verzekering.

Bij Allianz Benelux hebben we ervoor gekozen om al onze klanten-investeerders in te delen in de categorie van niet-professionele klanten om hen de hoogste graad van bescherming te bieden. 

Prefereert de klant een andere indeling, dan kan dat. Daartoe moet hij een aanvraag indienen bij Allianz Benelux nv, die deze na onderzoek zal aanvaarden of verwerpen. 

Allianz Benelux nv behoudt zich het recht voor om niet-professionele klanten in een andere categorie onder te brengen volgens de wettelijke voorschriften. In dat geval zal de betrokken klant op gepaste wijze op de hoogte worden gebracht van zijn nieuwe categorie.

De FSMA heeft een praktische gids gepubliceerd over de IDD-gedragsregels (FSMA_2022_06_dd 25/01/2022). Die vindt u hier. U vindt er informatie over uw informatie- en zorgplicht, evenals nuttige instrumenten.

In onze informatiebrochure voor klanten vindt u ook informatie over de indeling van klanten-beleggers. 

Uiteraard staat uw Sector Manager steeds tot uw beschikking voor bijkomende vragen.