Allianz Day 2022 – 500 Belgische makelaars kregen een bak vol nieuwigheden en zagen dat het goed was

In Tour & Taxis, op een boogscheut van de Allianz Tower, presenteerden we 500 makelaars alle nieuwigheden bij Allianz.

 

Met 36 inspirerende trainingsessies zetten we het najaar in. Kernboodschappen van de dag: duurzaamheid en nabijheid met onze makelaars. Deze waarden werden visueel kracht bijgezet door CEO Kathleen Van Den Eynde die met haar bakfiets de Allianz Day opende.
De dag begon met een deep dive in de commerciële strategie van Allianz. We willen samen met de makelaars verder groeien op de Belgische markt. Deze strategie hebben we onze North Star strategie gedoopt. 
Eerst en vooral leggen we de focus op de marksegmenten waar we willen excelleren. In België zien wij nog volop kansen in Retail Life, met name in het wat hoger segment. Ons Employee Benefit aanbod biedt eveneens veel kansen. 
Maar ook in Niet-Leven willen we groeien, zowel in de individuele verzekeringen als in het segment voor KMO en grote ondernemingen
Naast focus kijken we ook naar de manier waarop we ons organiseren. Wij gaan dat steeds meer gaan doen op basis van de Value Chain, de waardeketen, zoals jullie klanten die doorlopen. 
Door de focus duidelijk te maken, de samenwerking nog te verbeteren, en dat allemaal rond de klanten te organiseren, vergroten we de kansen om verder te groeien.
De derde pijler van onze groeistrategie is er een van mindset. Allianz wil oplossingsgericht acteren, impact maken door oplossingen te bieden die we in onze portfolio hebben en daarmee onze polishouders, jullie, onze makelaars, onze business partners en elkaar als collega’s een excellente ervaring te bieden. 
Intern gebruiken we hiervoor de termen: Solution-Focused, Impact-Driven en Experience-obsessed. 
Natuurlijk kost het tijd om onze koers te veranderen, we zijn er ons van bewust dat er nog werk aan de winkel is. Maar het is wel een koers die we zijn ingeslagen en waarin we ten volle geloven. In een eerste fase organiseren we rondetafelgesprekken met onze makelaars om waardevolle feedback te verzamelen. Daarnaast proberen we de digitale ondersteuning voor onze makelaars te verbeteren. Dat is denken met oplossingen en impact in ons achterhoofd. 
Doorheen de dag werden een aantal opleidingen gegeven en nieuwigheden voorgesteld die binnen deze visie passen. 
In Leven presenteerden we onze nieuwe tak 21-beleggingsoplossing: Allianz Invest for Life3A My Future. Met dit product kunt u beleggen dankzij een interessante rente op de markt. Een veilige investering die 100% kapitaalgarantie biedt.
Tak 23 blijft fundamenteel aanwezig in onze beleggingsstrategie. AGI onze belangrijkste fondsenpartner, belegt afgestemd op de SDG’s: de duurzame doelstellingen van de VN.  Ze kiezen er voor om thematisch en duurzaam te beleggen en dit met een belangrijk strategisch doel: beleggen in bedrijven die winstgevende oplossingen voor een duurzame toekomst aanreiken en er zo naar streven de bredere markt te verslaan doordat positieve resultaten voor het milieu en de maatschappij op lange termijn financieel rendement te genereren. 
Allianz maakte de strategische keuze om op tijd met tak 21-producten te stoppen omwille van de lage rente. Onder de huidige economische omstandigheden zien we de opportuniteit om een beperkt nieuw aanbod tak 21-producten te lanceren voor een specifieke doelgroep. 
Daarnaast werd er nog een nieuwigheid voorgesteld voor Employee Benefits, met het Allianz Collective Pension Plan breiden we ons gamma uit en komen we tegemoet aan een hele concrete vraag uit de markt: de behoefte om het risico op onderfinanciering te beheren.  
Ook binnen niet-leven stelden we een aantal dingen voor. Te beginnen met een meer gepersonaliseerde aanpak voor onze ’kleine ondernemingen, bijvoorbeeld door het aanbod voor kleine vloten
Minstens even actueel, maar door inflatie en de energiecrisis, iets op de achtergrond verdwenen, zijn cyberrisico’s. Allianz heeft voorzien in een product dat de makelaar kan adviseren zonder voorgaande IT-kennis. Er wordt ook hard gewerkt aan een pre-sales-tool om risicoanalyse te doen bij KMO’s.
Een ruim aanbod vol productnieuwigheden dus. Maar ook goede dienstverlening is noodzakelijk om business te doen. Velen van jullie weten dat we op dagelijkse basis hard werken aan onze dienstverlening. We doen metingen, brengen de resultaten in kaart en verbeteren de processen op continue basis. Natuurlijk blijft er altijd werk aan de winkel want service noden wijzigen en daarin moeten we allemaal mee. 
Ook onze partners waren aanwezig: niet alleen onze zusterbedrijven stonden de makelaars te woord, ook de makelaarsfederaties, FVF-Feprabel-BVVM, en Brocom hebben het woord genomen.
Maar vooral: U was massaal aanwezig en daar hebben we met z’n allen van genoten: want uiteraard blijft ook de netwerking en het verder uitdiepen van relaties misschien nog wel het belangrijkste: mekaars noden en wensen beter begrijpen. 
Wil je graag de sfeer opsnuiven van onze Allianz Day, bekijk dan zeker deze video.
Vanaf de volgende nieuwsbrief stellen we de eerste opledingssessies en presentaties ter beschikking, hou deze communicatie dus goed in de gaten!