Achter de schermen van Allianz: de dienst Payout bij Life Retail Operations

Deze maand nemen we u mee achter de schermen van de dienst Payout bij Life Retail Operations.

Uw tevredenheid is voor Allianz een prioriteit waar wij iedere dag werk van maken!

Om u de best mogelijke service te waarborgen is het van belang dat wij meten hoe doeltreffend wij zijn en dat wij inspanningen leveren om nog beter te worden.

Deze maand willen we u even meenemen achter de schermen van de dienst Payout bij Life Retail Operations. Deze dienst staat in voor de tijdige uitbetaling van levensverzekeringspolissen. Dit kan gaan over gedeeltelijke of volledige afkopen maar ook over contracten die einde termijn zijn. Onze specialisten staan ook in om complexe vereffeningsdossiers met de grootste zorg te behandelen.

Het service level bij Payout bedraagt voor de meeste zaken 5 werkdagen. Sommige dossiers vergen meer tijd en dan is een service level van 8 tot 10 dagen de norm.
 
In sommige periodes van het jaar, zoals op het einde van het jaar bijvoorbeeld, piekt het werkvolume waardoor de verwerkingstijd soms wat langer kan zijn. Om onze doeltreffendheid in dergelijke situaties en op lange termijn nog te verbeteren, focussen wij hoofdzakelijk op :
 
  • Continue opleiding van het team  (versterking van de kennis)
  • Flexibiliteit en polyvalentie van de medewerkers
  • Aanwerving van nieuwe collega’s
  • Focus op oudere en complexe taken

Het service level in de onderstaande grafiek gaat over het 3de kwartaal 2022.

De blauwe staven zijn de dossiers die iedere week nog te verwerken zijn (stock), de lichtblauwe lijn geeft het binnenkomende aantal aanvragen aan, de donkerblauwe lijn staat voor het aantal verwerkte dossiers (uitgaand).

De oranje lijn illustreert onze stabiliteit wat betreft het beheer van de werkvoorraad; door deze op een beheersbaar niveau te houden, zorgen wij ervoor dat wij u binnen de SLA een adequate dienstverlening bieden. 

Hoe meer de stock daalt, hoe beter de doorlooptijd is van een taak.

SLA

Net als voor al onze diensten willen we in 2023 het service level voor de dienst Payout blijven stabiliseren, zonder uit het oog te verliezen dat pieken en dalen mogelijk zijn naargelang de actualiteit of de periode van het jaar.

Dankzij de aanwerving van nieuwe collega’s en de continue opleidingen zijn we nu in staat om pieken beter op te vangen. De Payout medewerkers zijn flexibel en kunnen polyvalent ingezet worden op de verwerkingen van verschillende type dossiers. Deze inspanningen dragen bij tot een stabilisering van de werkvoorraad.

We werken in de toekomst verder om ons steeds te verbeteren en u het hele jaar door de beste service te bieden!