De Post Trade Check, een noodzakelijke en verplichte controle

Voor een verzekeringsmaatschappij als Allianz is het niet alleen belangrijk te weten of een product nog steeds aansluit bij de behoeften van de klant, het is ook verplicht. Laten we de Post Trade Check nog eens onder de loep nemen. 
Kort gezegd is de Post Trade Check een vragenlijst die we naar een aantal van onze makelaars sturen om na te gaan of het product zoals we het op de markt brengen nog steeds voldoet aan de verwachtingen van de klant. Zo kunnen we onze producten regelmatig evalueren en aanpassen, maar ook alle processen rond het product, of het nu gaat om verkoop, advies, de aangeboden informatie ... 
Bij Allianz stellen we alles in het werk om de behoeften van klanten en makelaars af te stemmen op de oplossingen die we aanbieden, maar het is de Europese Unie die de zaken wil formaliseren in een streng en verplicht controleproces. De Post Trade Check, die de regels volgt van de Europese richtlijn verzekeringsdistributie (Insurance Distribution Directive, IDD) en het toezicht op producten en governancevereisten (Product Oversight and Governance, POG), maakt het mogelijk de kwaliteit van een product na verkoop te controleren, maar ook om na te gaan of het verkoopproces volledig in overeenstemming is met de wetgeving. In deze hele procedure staat de klant centraal, zowel wat betreft zijn begrip van het product als de perceptie die hij koestert ten opzichte van de commercialisering. 
Het is ook interessant te vermelden dat de Post Trade Check betrekking heeft op zowel levensverzekerings- als op schadeverzekeringsproducten. 

Ook wanneer er een Post Trade Check moet plaatsvinden, kan Allianz niet vrij kiezen. De Europese wetgever heeft namelijk bepaald dat de controleprocedure moet starten zes maanden nadat een product op de markt is gebracht, om de drie jaar vanaf het moment dat het voor het eerst in de handel wordt gebracht, en ook wanneer we belangrijke wijzigingen aanbrengen aan het product. Laten we van deze update over de Post Trade Check ook gebruikmaken om eraan te herinneren dat hoewel deze procedure wettelijk verplicht is voor de verzekeringsmaatschappij, wij net als u, als makelaar, verplicht zijn te luisteren naar de opmerkingen van klanten en die te rapporteren aan de personen die de bevoegdheid hebben om de producten en diensten in real time aan te passen. 

Daarom is het belangrijk dat u bij het ontvangen van een Post Trade Check-vragenlijst van de gelegenheid gebruikmaakt om uw opmerkingen en die van uw klanten over het product in kwestie aan ons door te geven. Uw feedback is belangrijk.

Mocht u nog vragen hebben over de Post Trade Check, aarzel dan niet om contact op te nemen met uw Sector Manager, die deze graag zal beantwoorden.