Nieuwe Portima-functionaliteiten, focus op een betere service en digitalisering

Ons departement Schade - Non Life heeft begin juli een reeks nieuwe Portima-functionaliteiten gelanceerd. 
Deze ontwikkelingen volgen op onze eerdere initiatieven om onze bereikbaarheid en de gemiddelde wachttijden aan de telefoon te verbeteren maar ook om de behandeling van dossiers te versnellen.  We zijn ervan overtuigd dat deze initiatieven u veel voordelen zullen bieden en zullen bijdragen tot een verbetering van onze service en een verdere digitalisering.

Waarover gaat het?

AS/Web is een beveiligd netwerk bij Portima waarmee elektronisch gegevens kunnen worden uitgewisseld tussen maatschappijen en makelaars. Dit zijn vooral gestructureerde berichten die werden opgesteld volgens de Telebib2-normen. Dankzij deze normen worden de uitgewisselde gegevens automatisch én rechtstreeks in uw beheersoftware geïntegreerd. 

Voordelen van gestructureerde berichten

  • Veiligheid: elk gestructureerd bericht verloopt via het beveiligde AS/Web-netwerk en wordt opgeslagen bij Portima.
  • Snelheid: gestructureerde berichten worden door de maatschappijen snel behandeld en/of geautomatiseerd.
  • Nauwkeurigheid: doordat men de gegevens niet telkens opnieuw moet ingeven, is de kans op fouten bijzonder klein. Voor elk type bericht is er trouwens een automatisch proces dat ervoor zorgt dat het bericht in kwestie op de juiste manier wordt behandeld en direct op de juiste plaats terechtkomt.

Zoals we afgelopen maart aankondigden, heeft ons departement Schade - Non Life begin juli 4 nieuwe berichten MSB (Messages Sinistres - Schade Bericht) gelanceerd.

  • Het bericht “Schadegeval, aanduiding expert”: zal u onmiddellijk inlichten over de aanduiding van een expert. U zal zo in staat zijn om uw klant op de hoogte te houden over de vordering van zijn schadedossier.  
  • Het bericht “Schadegeval, PV van de expertise”: u zal het PV van de expertise ontvangen. Dankzij de technische gegevens, zal u uw intern bestand kunnen aanvullen en deze informatie overmaken aan uw klant.
  • Het bericht “Schadegeval, regelingsbericht”: zal u op de hoogte brengen van de regeling. Als u gebruik maakt van uw bevoegdheden voor de regeling, kan u ons dat melden via dat MSB.
  • Het bericht “Schadegeval, afsluiting van het dossier”: zal u laten weten wanneer het dossier werd afgesloten, zodat u deze informatie aan de klant kan doorgeven.

Deze ontwikkelingen volgen op onze eerdere initiatieven om onze bereikbaarheid en de gemiddelde wachttijden aan de telefoon te verbeteren maar ook om de behandeling van dossiers te versnellen.

Momenteel werken we aan andere verbeteringen die u in het 3de trimester van dit jaar zal kunnen gebruiken. Deze verbeteringen zullen de mogelijkheid bieden om automatisch de eerste schadeaangifte te openen die werd ontvangen via Portima en u deze openingen te bevestigen via bloc retour.

We zijn ervan overtuigd dat deze initiatieven u veel voordelen zullen bieden en zullen bijdragen tot een verbetering van onze service en verdere digitalisering.

Gebruik ze om u te helpen communiceren met de maatschappij en uw klanten op de hoogte te houden in elke belangrijke fase van hun dossier.

Meer informatie ? Uw Sectormanager staat tot uw beschikking.