Fraudepogingen via phishing

Allianz Benelux is al enkele maanden het slachtoffer van frauduleuze handelingen in de vorm van e‑mails en telefoonoproepen die de naam van « Allianz » en zijn medewerkers onrechtmatig gebruiken. Die pogingen tot fraude gaan uit van valse commerciële documenten en zouden betrekking kunnen hebben op sommige van uw klanten. Wij nemen alle informatie over verdachte of frauduleuze activiteiten zeer ernstig en staan voor u klaar om u te helpen uw klanten adequaat en volledig te informeren.
Sommige personen met slechte bedoelingen proberen de plaats in te nemen van de diensten van Allianz. Aan de hand van mails met valse informatie, beloftes over valse winsten of voordelen, vervalste documenten, URL-adressen naar hacksites, proberen die oplichters de persoonlijke gegevens van uw klanten te bemachtigen om hen geld af te persen. 
Soms gebruiken zij het voorwendsel van een update van de systemen waardoor zij de persoonlijke gegevens van uw klanten moeten controleren of van een valse vereffening van een verzekering.
In dit specifieke geval verloopt de fraude altijd volgens hetzelfde stramien: naar aanleiding van een overlijden stellen de fraudeurs de uitkering van een levensverzekering in het vooruitzicht voor één of meer begunstigden van de erfenis. Zij proberen in contact te komen met de vermeende begunstigden om, vóór het kapitaal wordt gestort, een eerste betaling te krijgen voor successierechten, administratiekosten of bankprovisies. Daarna vragen de fraudeurs een tweede betaling, dan een derde, enz. Contacten verlopen via e-mail (bijv. met gebruik van het adres [email protected] of [email protected] ) of via WhatsApp.

De fraudeurs baseren zich hoogstwaarschijnlijk op overlijdensaankondigingen die op internet of in de lokale pers verschijnen en zij combineren de ingezamelde informatie met nog andere gegevensbronnen. Het is belangrijk op te merken dat er bij Allianz Benelux geen persoonsgegevens zijn gelekt.

Het gebruikte document is duidelijk vals, de fraudeurs hebben duidelijk geen authentiek Allianz vereffeningsdocument als inspiratiebron gebruikt.

Het komt er dus op aan waakzaam te blijven en nooit te antwoorden of zelfs niet te reageren op dergelijke aanvragen (door bijvoorbeeld op een link te klikken). 

  • -          Bevestig uw klant dat de mail niet van Allianz komt en dat hij er niet moet op reageren
  • -          Bevestig uw klant dat het niet gaat om een lek van persoonsgegevens bij Allianz Benelux
  • -          Vraag het oorspronkelijke bericht op of het contactnummer via WhatsApp en bezorg het aan               de dienst Legal & Compliance aan [email protected]
  • -          Raad hem aan klacht in te dienen bij de Federale Politie

Meer informatie over dergelijke bedreigingen vindt u op de website https://www.safeonweb.be/nl/actueel waar alle details staan over de huidige gevaren.