Versterk het vertrouwen dat u aan uw klanten bindt met een doordachte aanpak voor herinvesteringen

Bij de einddatum van zijn belegging in een fonds, zal uw klant u waarschijnlijk vragen om zijn verkregen kapitaal te herinvesteren. Een belangrijk moment dat speciale aandacht vergt, vooral in het belang van de klant. 
Daar de toezichthouder strengere controles heeft aangekondigd, met name in de context van herinvesteringen, dachten we dat het nuttig zou zijn om u te herinneren aan de belangrijkste principes van de IDD-regelgeving.
De praktijk is gekend: een klant komt aan het einde van zijn belegging en wil zijn kapitaal volledig of gedeeltelijk herbeleggen in een nieuw aanbod, dat liefst even interessant is voor hem. Men heeft het dan over een herinvestering. En voor ons is dat de gelegenheid bij uitstek om u even te herinneren aan de IDD-gedragsregels. 
In 2014 deed de zogenoemde AssurMifid-reglementering haar intrede in de verzekeringssector. Die werd aangevuld door de richtlijn over verzekeringsdistributie (IDD). Doel van deze richtlijn is de consument beter te beschermen in het kader van de onderschrijving van verzekeringsproducten en het beheer van zijn contracten, en ook bij het beheer van schadegevallen en de vereffening van levensverzekeringscontracten. Met deze richtlijn biedt de Europese wetgever een antwoord op zeven belangrijke doelstellingen:
  • De motivering en de adequaatheid van het advies aan de verzekeringsnemer versterken.
  • Belangenconflicten verminderen door meer transparante informatie te verstrekken.
  • De concurrentie tussen de verschillende verzekeringsdistributeurs waarborgen.
  • Een degelijke productgovernance invoeren. 
  • Bestuursrechtelijke sancties en maatregelen harmoniseren.
  • De vereisten inzake vakbekwaamheid verstrengen bij de verzekeringsmaatschappijen en de verzekeringstussenpersonen. 
  • De documentatie voor de consument op Europees niveau harmoniseren. 
Zoals u weet, om te voldoen aan de IDD-gedragregels, moet u altijd op een eerlijke, billijke en professionele wijze handelen in het belang van de klant. Als makelaar is het uw taak aandacht te besteden aan de kwetsbaarheid, de behoeften en de verlangens van de klant door hem de voor- en nadelen van het product voor te stellen zodat hij met kennis van zaken een beslissing kan nemen. Het product dat in het kader van een herbelegging wordt voorgesteld, moet dus specifiek stroken met de belangen van de klant.
Bij uw aanbod moet u als makelaar rekening houden met twee specifieke punten:
  • U gaat na of het voorgestelde verzekeringsproduct consistent is met de verlangens en behoeften van de klant, en dat vergt een herziening van de verlangens-en-behoeftentest.
  • U geeft duidelijke, correcte en niet-misleidende informatie over het voorgestelde product. 
Met een check van deze twee aandachtspunten als leidmotief, zal u ervoor zorgen dat het onderschrijvingsproces en het beheer van het contract wel degelijk volgens de reglementering verlopen. 
Als verzekeringsmaatschappij die eersterangsproducten aanbiedt, leek het ons van belang even te herinneren aan deze regels, vooral omdat de regulator recent nog heeft aangegeven dat het belangrijk is de IDD-gedragregels na te leven bij herbeleggingen, arbitrage of switch. Belangrijke informatie wanneer men weet dat u uw vergunning als makelaar kan verliezen wanneer u de IDD-gedragsregels niet naleeft en dat u door de eindklant of de erfgenamen zelfs gerechtelijk vervolgd kan worden om aanzienlijke bedragen te recupereren die werden belegd in specifieke verzekeringsproducten. 
Uw Sector Manager staat uiteraard altijd voor u klaar om u producten voor te stellen die perfect passen bij een herbeleggingsfase en de Europese richtlijn naleven, en dit alles om uw tevredenheid en sereniteit en ook die van uw eindklant te waarborgen.