Allianz Commercial Nieuwsbrief | 25 Juni 2024

Het Allianz Commercial Underwriting Team

Nog een ander uitzonderlijk team met een gedreven  manager die in de schijnwerpers staat: Gino Simons. Gino, bekend om zijn toewijding en inspirerend leiderschap, deelt met ons zijn ervaringen, de uitdagingen die hij heeft overwonnen en de successen die zijn carrière markeren. Lees het interview met hem hieronder om zijn inzichten over zijn team te ontdekken.
Gino Simons

Kunt u uzelf voorstellen? 

Gino: Mijn naam is Gino Simons en sinds september 2021 ben ik actief bij Allianz als Head of Underwriting. In 2023 heb ik ook de rol van Value Chain Lead MidCorp op mij genomen. Als verantwoordelijke overzie ik het end-to-end-proces. We werken nauw samen met alle afdelingen die een impact hebben op de ervaring van de makelaar en de klant . Dit gaat  van Sales tot Operations en van Underwriting tot Claims. 

Ik ben 52 jaar en probeer in mijn vrije tijd wat aan sport te doen. Ik houd van een uitdaging  en heb dit jaar besloten mijn motorrijbewijs te halen, het examen is in juli.

 

Hoe verloopt een typische dag binnen het MidCorp Underwriting-team? 

Gino: Dat hangt een beetje af van de tijd van het jaar. Aan het begin van het jaar neemt ons Underwriting-team de tijd om onze "risk appetite” uit te leggen aan onze makelaars. Later in het jaar richten we ons op portfolio-analyse en hernieuwingsstrategie, en natuurlijk blijft de rode draad van onze activiteiten het beheer van de offerte-aanvragen, de risicoanalyse en het vinden van oplossingen. Een zeer belangrijk onderdeel van de dag van het Underwriting-team is het overleg met de makelaars over de risico’s, de aanpak en de mogelijke oplossingen. Een deel van onze tijd wordt ook geïnvesteerd in interne verbeteringen, zoals automatisering of procesoptimalisatie, omdat Allianz een organisatie in volle transformatie is.

 

Hoe is het Underwriting-team georganiseerd? 

Gino: Technische excellentie is een prioriteit bij Allianz, daarom zijn we georganiseerd per business-line met gespecialiseerde underwriters:  workers accident, liability, property, fleet, marine et engineering.  De underwriters zijn allemaal experts in hun vakgebied.

 

Waarom zouden makelaars met ons moeten werken voor hun MidCorp-klanten? 

Gino: We hebben gespecialiseerde en toegewijde onderschrijvers, evenals een brede risicobereidheid voor dossiers van goede kwaliteit. Binnen de Value Chain richten we ons op de transformatie van onze processen en onze IT-organisatie. We luisteren naar onze makelaars en hun behoeften, want zij zijn het centrale contactpunt met onze eindklant. Onze prioriteit is om aan de wensen van onze makelaars te voldoen om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.

 

Hoe kunnen we op maat gemaakte oplossingen bieden voor onze makelaars en hun klanten? 

Gino: We bieden een geïntegreerde dienstverlening aan met Allianz Commercial – we bundelen onze krachten om de beste oplossingen voor klanten te bieden, die voldoen aan hun behoeften en verwachtingen. We kunnen bedrijven helpen bij hun uitbreiding naar het buitenland door op maat gemaakte oplossingen te bieden voor hun risico's buiten België, zowel binnen als buiten de Europese Unie. We zijn in staat om een multinationale service te bieden. Allianz kan rekenen op een wereldwijd netwerk om lokale polissen uit te geven en schade lokaal op te volgen in het land waar het verlies zich heeft voorgedaan.

  • Enkele voorbeelden :

Voor een van onze grote klanten bieden we een speciale dekking onder FOS. Op speciaal verzoek kunnen we ook een lokale polis uitgeven als de klant de voorkeur geeft aan een lokale schadeafhandeling.

Meer recent hebben we een makelaar/klant kunnen ondersteunen, met de meerderheid van zijn activa in België maar ook een locatie in Sri Lanka. Niet alle verzekeraars beschikken over deze internationale capaciteiten en een dergelijk netwerk.

 

Wat zijn de uitdagingen voor de toekomst?

Gino: De uitdagingen voor de toekomst omvatten klimaatverandering en ESG-vereisten (milieu, sociaal en governance), evenals een snel veranderende omgeving en hoe we kunnen bijblijven met deze IT-veranderingen en behoeften. We zijn van plan om meer automatisering en kunstmatige intelligentie in onze processen te integreren om tijd vrij te maken voor onze kernactiviteiten. Door technologie te benutten, zullen we de administratie verminderen en tijd vrijmaken voor onze underwriters, zodat zij zich kunnen focussen op de essentie van hun rol :  oplossingen vinden voor de voorgestelde risico's en diepgaande interactie met de makelaars kunnen hebben.

 

Een mooi voorbeeld van succes van het MidCorp Underwriting team?

Gino: Voor de tweede keer op rij hebben we significante verbetering in onze Net Promoter Score (NPS) voor onze dienstverlening  gerealiseerd.[VB1]  Dit is een goed resultaat voor een bedrijf in transformatie. Dit succes is gerealiseerd dankzij een uitstekende samenwerking door de hele waardeketen. Het is een combinatie van mensen met de juiste mindset, doorgedreven expertise en een focus op de makelaars.