Nieuwsbrief | 17 december 2025

E-invoicing wettelijk verplicht vanaf 1 januari 2026. Wat met verzekeringspremies? 

Vanaf 1 januari 2026 is het wettelijk verplicht om gestructureerde elektronische facturen te verzenden en te ontvangen voor alle Belgische btw-geregistreerde bedrijven die B2B-transacties uitvoeren. Allianz Benelux heeft alle nodige maatregelen genomen om aan deze verplichting te voldoen. 

Volgens het Koninklijk Besluit van 8 juli 2025, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 14 juli 2025, is het vanaf 1 januari 2026 wettelijk verplicht om gestructureerde elektronische facturen (‘e-Factuur’ via PEPPOL) te verzenden en te ontvangen voor alle Belgische btw-geregistreerde bedrijven die B2B-transacties uitvoeren. 

Allianz Benelux heeft alle nodige maatregelen genomen om aan deze verplichting te voldoen. Vanaf 1 januari 2026 zullen alle facturen die geadresseerd zijn aan of verzonden worden op naam van Allianz Benelux (btw-nummer BE 0403.258.197), en die onder het mandaat vallen, via het PEPPOL-netwerk worden uitgewisseld. 

Let op: facturen voor verzekeringspremies aan geregistreerde BE-entiteiten vallen op dit moment niet onder de e-facturatieverplichting. Allianz Benelux zal daarom geen e-facturen voor verzekeringspremies versturen. 

Voorlopig worden er geen wijzigingen verwacht met betrekking tot verzekeringspremies en blijft de huidige procedure van kracht.  

Naar aanleiding van diverse verzoeken om het PEPPOL-netwerk ook te gebruiken voor facturen die buiten de reikwijdte van de verplichting vallen, onderzoeken we momenteel de mogelijkheid om een ​​e-factureringsoptie voor verzekeringspremies toe te voegen.  

Verdere informatie volgt in boekjaar 2026. 

Voor meer informatie kun u terecht op de website van de Federale Overheidsdienst Financiën

Heeft u vragen? Contacteer dan zeker uw sectormanager.