Allianz Prevention Platform: alle tools voor een goed preventiebeleid

Het preventieteam van Allianz begeleidt klanten die hun eigen preventiecultuur willen ontwikkelen, bevorderen en ondersteunen om het aantal arbeidsongevallen te verminderen. Het is specifiek met het oog op deze opdracht dat het nieuwe preventieplatform Allianz werd ontwikkeld. 
Klanten krijgen er digitale tools ter beschikking zoals RoadSafe en WorkSafe, waarmee zij hun preventiebeleid op het werk, op de arbeidsweg en bij beroepsverplaatsingen kunnen evalueren en optimaliseren. 

WorkSafe is een tool die bedrijven in staat stelt hun arbeidsongevallenpreventiebeleid te verbeteren. RoadSafe legt de nadruk op de preventie van ongevallen op de arbeidsweg of bij beroepsverplaatsingen.

Zowel bij WorkSafe als bij RoadSafe gebeurt de evaluatie online en altijd volgens hetzelfde schema:

  • Analyse
  • Resultaten
  • Persoonlijk actieplan

Daarbij komen nog tal van ondersteunende tools, gebundeld in een bibliotheek en een prevention kit met tips, artikels en blogposts over actuele thema’s.

Aan de hand van een vragenlijst kan uw klant binnen de 10 minuten de balans opmaken van zijn preventiebeleid:

  • op zijn werkplek dankzij WorkSafe 
  • op de arbeidsweg en tijdens professionele verplaatsingen dankzij RoadSafe

De resultaten van die analyse geven hem een algemeen beeld van de huidige situatie, met een gedetailleerde score en tips om te verbeteren. Op basis van al die informatie stelt de tool hem een gedetailleerd persoonlijk actieplan voor om het preventiebeleid van zijn bedrijf te optimaliseren.

Dat actieplan omvat verschillende modules, gerangschikt volgens een oplopende score. Sommige modules krijgen het label ‘Prioriteit’ omdat zij meest impact kunnen hebben op de verbeteringen.

Om voluit voordeel te halen uit het actieplan, wordt aanbevolen de taken in de modules uit te voeren op basis van de prioriteiten van het moment. De tool biedt de mogelijkheid die toe te wijzen aan de gekwalificeerde personen en te vermelden wat al werd uitgevoerd om een betere kijk te hebben op de vorderingen.

Wanneer een module afgewerkt is, bestaat de mogelijkheid om de analyse alleen voor die module nog eens uit te voeren en zo de vooruitgang op een specifiek aspect te kennen. Uw klant kan de resultaten van eerdere analyses trouwens altijd bekijken.

De bibliotheek van ons preventieplatform bevat een schat aan informatie, met alle documenten en fiches die in de modules werden voorgesteld.

Het zal wel duidelijk zijn voor u: de flexibiliteit van het systeem maakt het mogelijk de prioriteiten en de essentiële punten te bepalen. Na de analyse kunnen de klanten tevreden terugblikken op hun inspanningen voor het welzijn van hun bedrijf en hun werknemers, met als bonus minder risico's op arbeidsongevallen.

Half juni krijgt u de mogelijkheid om het platform en zijn talrijke voordelen te ontdekken. Als adviesverstrekker kunt u uw klant door de verschillende stappen van het proces gidsen.

Wij blijven ons inzetten om u en uw klanten een complete digitale omgeving te bieden in arbeidsongevallen. Wij zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe platform een positieve impact zal hebben op het risicobeheer dankzij de gebruiksvriendelijke en doeltreffende tools.

Meer info? Uw Sector Manager helpt u graag verder.