80%-regel : retroactiviteit en rekenmodule

De belastingadministratie heeft een nieuwe berekeningswijze ingevoerd om het wettelijke pensioen van een zelfstandige bedrijfsleider te ramen. Onze rekensoftware is nu helemaal klaar om u te begeleiden bij wijzigingen of nieuwe zaken.
Wij hadden het al aangegeven in onze newsletter van de maand juli: de belastingadministratie heeft op 31 maart een circulaire ( Circulaire 2022/C/33) uitgegeven met de laatste richtlijnen voor de berekening van de nieuwe raming van het wettelijke pensioen voor zelfstandige bedrijfsleiders. Een addendum ( Addendum 2022/C/79), dat op 29 augustus werd gepubliceerd, verduidelijkt de modaliteiten die de belastingplichtige in staat stellen om de premie-overschotten betaald in 2021 en 2022 over te dragen als voorschot. 
Vanaf de maand juli hebben wij een rekentool ingevoerd die u in staat stelt om – los van onze PLP-software – de nieuwe raming van het wettelijke pensioen te berekenen (met "nieuwe" bedoelen wij dat zij de circulaire van de maand maart in acht neemt). Het resultaat kon dan ingebracht worden in de PLP-software onder het tabblad «80% regel». In de loop van de maand oktober komt in de PLP-software van Allianz een ramingsmodule zodat u die vroegere procedure niet meer hoeft te doorlopen wanneer u een nieuwe zaak wenst in te geven. 

Met de geïntegreerde versie zal de klant kunnen kiezen voor:

  • de berekening conform de richtlijnen van de belastingadministratie zoals aangehaald in de circulaire van 31 maart 2022 ; 
  • het brutobedrag van het wettelijke pensioen zoals vermeld op de site Mypension.be ; of
  • het brutobedrag van de raming van het wettelijke pensioen berekend door een gekwalificeerde derde zoals een boekhouder of een sociaal secretariaat.  
Zoals wij er al hadden op gewezen in de maand juli, erkent de belastingadministratie in een brief aan de verzekeringssector dat die een meer realistische raming van het wettelijke pensioen mag gebruiken dan het bedrag dat werd verkregen door een berekening conform de richtlijnen van de circulaire van 31 maart 2022. Het blijft echter wel van belang om er rekening mee te houden dat, net als voor het bedrag van het wettelijk pensioen op MyPension.be, het pensioenbedrag dat een derde heeft geraamd door de belastingadministratie verworpen kan worden. Die laatste kan inderdaad oordelen dat de voorgestelde bedragen niet representatief zijn voor het wettelijke pensioen. 
De rekenmodule die deze herfst beschikbaar zal zijn, zal het ook mogelijk maken om diverse optimaliseringen van bestaande zaken te berekenen. Ook daarbij mag men niet uit het oog verliezen dat het verkregen resultaat geen rekening houdt met een eventueel premie-overschot betaald in 2021 en 2022. 
Bij de circulaire van 31 maart 2022 is er al een addendum ( Addendum 2022/C/79 van 29 augustus 2022) dat het mogelijk maakt om de circulaire retroactief toe te passen. Die is inderdaad van toepassing vanaf de inkomsten 2021 en de premie-overschotten betaald in 2021 en 2022 zouden dan beschouwd moeten worden als verworpen uitgaven. Als oplossing geeft de belastingadministratie aan om de premie-overschotten betaald in 2021 en 2022 als voorschot over te dragen op de jaren 2023 en 2024. Hier willen wij erop wijzen dat de belastingplichtige daarvoor de nodige boekingen moet doen via de overlopende rekeningen van zijn balans. 
De belastingadministratie zegt niets over het doel van dit addendum, maar het is volgens ons duidelijk de bedoeling om zo snel mogelijk een regularisatie te krijgen.   
Voor onze rekenmodule die in de herfst beschikbaar zal zijn, willen wij er wel op wijzen dat die geen rekening houdt met deze belangrijke aanpassing, want de belastingadministratie moet nog verschillende praktische verduidelijkingen aanbrengen. Toch zijn wij nu al bezig met een update van onze PLP software voor begin 2023.  
Zodra u de nieuwe gegevens van uw klanten hebt ingebracht, zal u vanaf 2023 de premie-overschotten betaald voor de jaren 2021 en 2022 kunnen berekenen in het kader van uw portefeuilles. U kunt uw klanten dan laten weten welke maximale premie zij in 2023 kunnen storten.  

Om die precies te berekenen, moet u beschikken over:

  • het loon van elke klant voor de jaren 2020, 2021 en 2022 ; en
  • een gedetailleerd overzicht van de loopbaan (met de verschillende sociale statuten tijdens die loopbaan).  
Bij Allianz willen wij u bijstaan om die beslissing van de belastingadministratie door te voeren. We weten dat u veel vragen heeft over dit onderwerp. We komen er binnenkort in onze nieuwsbrief op terug met concrete antwoorden.