Sinds 1 januari 2004 is het officiële Bonus Malus systeem afgeschaft. Elke autoverzekeraar gebruikt nu zijn eigen systeem om voor elke bestuurder een gepast tarief aan te bieden. Verzekeraars geven, als je overstapt naar een andere verzekeraar, wel een schade-attest mee, zodat je nieuwe verzekeraar zich een beeld kan vormen van je schadeverleden van de voorbije vijf jaar. Dit recente schadeverleden zal mee de prijs voor je autoverzekering bepalen. Ben je ouder dan 30 en al meer dan 5 jaar schadevrij dan word je bij Allianz alvast in de laagste en dus goedkoopste schaal ondergebracht.
Wat houdt een autoverzekering in?
Met de autoverzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid van Allianz ga je veilig en verzekerd de weg op. We zijn 24/7 bereikbaar voor hulp na een ongeval, we regelen vervangend vervoer, brengen jou en je passagiers naar huis en regelen herstellers die de schade snel en vakkundig repareren.
Wat kost een autoverzekering van Allianz?
De premie voor de Allianz autoverzekering is afhankelijk van je auto (o.a. waarde van je auto, rijhulpsystemen …), het gebruik van je auto (privé of professioneel), maar ook van de bestuurder (o.a. je woonplaats en schadeverleden). Simuleer online je premie en doe beroep op je makelaar. Die helpt je met het kiezen van je autoverzekering en de aanvullende waarborgen die voor jou het beste zijn.
Soorten autoverzekeringen
Wat is wel en niet verzekerd
Burgerlijke Aansprakelijkheid
Wettelijk verplichte dekking
Mini-omnium
Bijkomende bescherming bovenop Burgerlijke Aansprakelijkheid
Omnium
Meest gekozen voor nieuwe of recente wagens
Verplichte dekking
Schade aan anderen
Hulp bij schade
Brand
Diefstal
Storm, hagel en overstroming
Knaagdieren
Glasbraak
Aanrijding dieren
Vandalisme
Schade aan eigen wagen als je in fout bent
Aanvullende verzekeringen
Bestuurdersverzekering
Met een bestuurdersverzekering ben je als bestuurder ook verzekerd voor je eigen verwondingen ongeacht of je in fout bent.
Rechtsbijstandverzekering
Naar aanleiding van een verkeersongeval ontstaan er wel eens juridische geschillen. Dan is het fijn als je verzekerd bent voor juridische bijstand, zowel in het binnen- als het buitenland.
Aanvullende bijstandsverzekering
Bijstand voor voertuig en inzittenden in België en Europa bij ongeval maar ook bij pech; 24/7 bijstand overal ter wereld voor het hele gezin en terugbetaling medische kosten tot €50.000; Bijstand bij zware schade aan de woning.
Meest gestelde vragen
De waarborg Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) dekt de schade door jouw fout aangebracht aan anderen;
- zowel lichamelijke schade van passagiers in je wagen en personen buiten je voertuig (bijv. voetgangers of inzittenden van een ander voertuig)
- als materiële schade (bijv. aan een ander voertuig betrokken bij een aanrijding maar ook ander materiële schade bijvoorbeeld de schade aan een gevel als je er tegenaan rijdt).
In een mini-omnium dekken we allerhande schades aan je eigen wagen zoals bijvoorbeeld schade door brand of diefstal, door de natuur zoals overstroming en storm, door aanrijding met dieren of aangebracht door knaagdieren en glasbraak (bijv. sterretjes in je ruit).
In omnium verzekering voorzien we:
- alle dekkingen vervat in de mini-omnium
- plus een dekking voor vandalisme en schade aan je eigen voertuig.
In mini-omnium zit geen dekking voor vandalisme en schade aan je eigen voertuig. Bijv. je vindt je wagen terug met een spiegel afgebroken door een vandaal of ongeval met vluchtmisdrijf. Dit is gedekt in omnium maar niet in mini-omnium.
De dekkingen zijn identiek voor alle formules. Het verschil zit in de afschrijving van het voertuig over de tijd heen: hoe we de restwaarde van je voertuig berekenen. Dit bepaalt welk bedrag je uitbetaald krijgt bijv. bij volledig verlies.
Net als voor alle andere verzekeringen moet je voor je autoverzekering naast de prijs zeker ook de geboden waarborgen aandachtig onderzoeken. Die kunnen immers sterk verschillen. Ook de afschrijvingsformules bij omnium verzekeringen en toegepaste vrijstellingen kunnen sterk verschillen. Die bepalen het bedrag dat je uitbetaald krijgt bijv. bij een totaal verlies. Je makelaar zal je hierbij helpen.
Een vrijstelling of franchise is het bedrag dat je zelf betaalt in geval van schade. Afhankelijk van de verzekerde waarde van je voertuig heb je de keuze uit een hoge, een lage of medium vrijstelling. Onder voorwaarden kunnen we je een Allianz-nul vrijstelling aanbieden. Je makelaar zal je verder adviseren.
Wanneer je meerdere verzekeringen van Allianz groepeert in een pakket is één van de voordelen een premiekorting.
Leeftijd is één van de parameters, naast vele andere, die verzekeraars gebruiken om het risico in te schatten.
De laadkabel aanzien wij als onderdeel van je auto. Dekt je verzekering vandalisme, dan is vandalisme aan je laadkabel ook gedekt.
Ook de mogelijk uitgebreide blussingskosten bijv. het onderdompelen van de wagen in een container zijn vervat in de waarborg grote of kleine omnium.
Alle details in een oogopslag
-
Algemene Voorwaarden
-
IPID Fiche
Lees deze documenten grondig na voor je een contract ondertekent. Deze documenten hebben voorrang op commerciële informatie.
Lees deze documenten grondig na voor je een contract ondertekent. Deze documenten hebben voorrang op commerciële informatie.
Wettelijke bepalingen
- Je sluit deze verzekering af voor 1 jaar. Op de jaarlijkse vervaldag wordt je contract telkens stilzwijgend voor 1 jaar verlengd. Als je jouw verzekering wilt opzeggen, moet je dat minstens 2 maanden voor de jaarlijkse vervaldag van je contract doen. Opzeggen kan per aangetekende zending, via een gerechtsdeurwaarder, per opzegbrief tegen ontvangstbewijs of via je verzekeringsmakelaar.
Als consument, heb je vanaf het tweede verzekeringsjaar het recht om op elk moment kosteloos en zonder boete op te zeggen. Deze opzegging gaat dan in na het verstrijken van een termijn van 2 maanden, te rekenen vanaf de dag na de kennisgeving van jouw opzegging
- Het toepasselijk recht is Belgisch recht.
- Productinformatie is op deze pagina of in het Document center beschikbaar.
- Je kan elke klacht over de uitvoering van het contract richten aan de dienst Klachtenbeheer van Allianz Benelux NV: Koning Albert II-laan 32, 1000 Brussel, tel. 02/214.77.36, fax 02/214.61.71, [email protected], www.allianz.be.
- Indien je niet tevreden bent na het antwoord van onze dienst Klachtenbeheer, kan je contact opnemen met de Ombudsman van de Verzekeringen: de Meeûssquare 35, 1000 Brussel, tel. 02/547.58.71, fax 02/547.59.75, [email protected], www.ombudsman-insurance.be.
Wat moet ik doen als ik schade heb?
Contact met Allianz of een makelaar
Wil je contact met ons? Wij zitten voor je klaar op werkdagen tussen 8:30 uur en 17:00.
Wil je advies over een van onze verzekeringen? Neem dan contact op met een makelaar bij jou in de buurt.