Een ongeval kan overal gebeuren. Ook op je werk of op weg van of naar je werk. Het is belangrijk dat je op dat moment alle aandacht kan geven aan je herstel.  De administratieve behandeling van je ongeval willen we dan ook zo makkelijk mogelijk voor je maken. Daarom hebben we alles, overzichtelijk, voor jou op een rijtje gezet.
Stap 1 - Geef het ongeval aan bij je werkgever

Heb je een ongeval gehad op het werk of op de weg naar of van het werk? Geef dit ongeval dan zo snel mogelijk aan bij je werkgever. Zelfs als je niet meteen hinder of last ondervindt van het ongeval of je jouw werk niet moet onderbreken. Geef aan je werkgever zoveel mogelijk informatie over je ongeval.

Stap 2 - Je werkgever doet aangifte van je ongeval

Je werkgever zal een ongevalsaangifte bij Allianz indienen.  Van zodra we de aangifte hebben ontvangen, zullen we je hierover schriftelijk inlichten.  Indien je dat wenst kan je de behandeling van jouw ongeval ook volledig digitaal opvolgen. Je hoeft je dan enkel te registreren op ons online platform MyAccidentAtWork.

Stap 3 - Bijkomende informatie is soms nodig

Het kan gebeuren dat we niet alle informatie hebben ontvangen over jouw ongeval. Dan nemen we met jou contact om de ontbrekende informatie te verzamelen. 

Stap 4 - Allianz beslist of je ongeval wordt aanvaard als arbeidsongeval of niet

Op basis van alle ontvangen informatie bepalen we of je ongeval effectief wordt aanvaard als arbeidsongeval. Van zodra we deze beslissing hebben genomen word je hierover ingelicht.

Wil je weten wanneer een ongeval een arbeidsongeval is, lees het hier

Stap 5 - Allianz aanvaardt je arbeidsongeval

Dit betekent dat je van ons vergoedingen zal ontvangen voor je arbeidsongeschiktheid, je medische kosten en je verplaatsingskosten. Om de vergoeding voor arbeidsongeschiktheid te ontvangen is het belangrijk dat je ons volgende attesten opstuurt:

  • Medische attesten van werkonbekwaamheid 

Als je ongeval is aanvaard als arbeidsongeval dan krijg je een vergoeding voor: 

  • je medische kosten verbonden aan je arbeidsongeval. Dit kunnen zijn: raadpleging bij je huisarts, kosten voor medicatie,….
  • je verplaatsingskosten. Om je verplaatsingskosten in te dienen kan je dit formulier gebruiken.

Wil je weten waar je een vergoeding voor krijgt bij de medische kosten en verplaatsingskosten? Klik dan hier.

Als je ongeval is aanvaard als arbeidsongeval dan krijg je een vergoeding voor: 

  • Je arbeidsongeschiktheid

o   de eerste 30 dagen betaalt je werkgever je een gewaarborgd loon. Je ontvangt dus gewoon jouw loon verder.

o   Na 30 dagen betalen wij je een dagvergoeding voor de tijdelijke arbeidsongeschiktheid.  Deze bedraagt 90% van je basisloon. De wet heeft een maximumbasisloon vastgelegd: 53.087,42 EUR (vanaf 01 januari 2023). Het basisloon wordt beperkt tot het maximumbedrag dat is vastgesteld voor het jaar waarin het ongeval zich voordoet.  Indien je basisloon hoger is dan dit maximumbasisloon, zal je vergoeding toch worden berekend op basis van dit maximumbedrag (en dus niet op je reële loon).

Voorbeeld: je loon is lager dan het wettelijk jaarloon  
Je jaarloon is 36.000€ en je bent na de periode van gewaarborgd loon nog voor 100% arbeidsongeschikt

Je vergoeding wordt als volgt berekend: (36.000 X 90%)/365 =  88,76 € per kalenderdag. Let wel, van dit bruto bedrag wordt nog RSZ (13,07%) en bedrijfsvoorheffing (11,11%) afgehouden.

Voorbeeld: je loon is hoger dan het wettelijk jaarloon
Je jaarloon is 60.000€ en je bent na de periode van gewaarborgd loon nog voor 100% arbeidsongeschikt

 Je vergoeding wordt als volgt berekend: (53 087,42€ X 90%)/365 =  130,90 € per kalenderdag. Let wel, van dit bruto bedrag wordt nog RSZ (13,07%) en bedrijfsvoorheffing (11,11%) afgehouden.

  • je  medische kosten verbonden aan je arbeidsongeval. Dit kan zijn: raadpleging bij je huisarts, kosten voor medicatie,….
  • je verplaatsingskosten. Om je verplaatsingskosten in te dienen kan je dit formulier gebruiken.

Wil je weten waar je een vergoeding voor krijgt bij de medische kosten en verplaatsingskosten? Klik dan hier.

De vergoedingen voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid worden betaald:

  • zolang deze in verband staat met het ongeval. Mogelijk word je hiervoor opgevolgd door onze raadsgeneesheer. Ben je genezen verklaard, bezorg ons dan het ingevulde en getekende genezingsattest.
  • tot de consolidatiedatum, dat is het moment waarop er geen evolutie meer wordt verwacht van je letsels. Indien je spijtig genoeg blijvende gevolgen overhoudt van het ongeval, dan zal er een graad van blijvende ongeschiktheid worden toegekend.

Het kan gebeuren dat je blijvende letsels overhoudt aan het ongeval.  Onze raadgevend geneesheer zal dan, zodra je gezondheidstoestand zich heeft gestabiliseerd en je letsels niet meer evolueren,  de graad van blijvende arbeidsongeschiktheid bepalen. Hieromtrent ontvang je dan een overzicht met een overeenkomst.

Vervolgens zal je dan een vergoeding ontvangen voor de blijvende arbeidsongeschiktheid. Dit is afhankelijk van het toegekende percentage. De vergoeding wordt berekend op je basisloon, rekening houdend met je percentage blijvende arbeidsongeschiktheid.

Voorbeeld

Je hebt een jaarloon van 36.000€ en een blijvende arbeidsongeschiktheid van 11%

Je jaarlijkse vergoeding bedraagt dan: 36.000 X 11% = 3.960€. Let wel, van dit bedrag wordt nog RSZ afgehouden. Er wordt enkel bedrijfsvoorheffing afgehouden op de vergoedingen voor blijvende arbeidsongeschiktheid boven de 20%

Tevens ontvang je een vergoeding voor de medische kosten en je verplaatsingskosten die verbonden zijn aan je arbeidsongeval. Om je verplaatsingskosten in te dienen kan je dit formulier gebruiken.

Een ongeval dat je overkomt door een plotselinge gebeurtenis tijdens en door de uitoefening van de  arbeidsovereenkomst en dat een letsel veroorzaakt. Ook een ongeval dat zich voordoet op de weg van en naar het werk (= arbeidswegongeval) wordt beschouwd als een arbeidsongeval. Het is belangrijk dat je dit kan aantonen.

Hoe kan je  aantonen dat het ongeval een arbeidsongeval is? Is er een getuige die het arbeidsongeval zag gebeuren? Heb je iemand verwittigd, gebeld of gesproken na het ongeval? Is er iemand die de eerste medische zorgen heeft toegediend? 

Het basisloon is het loon dat het slachtoffer verdiende in de functie waarin hij of zij werkte op het moment van het ongeval in de periode van 365 dagen die voorafgaat aan het arbeidsongeval (www.fedris.be).

Het kan zijn dat de arts oordeelt dat je in staat bent om het werk, dat je op het ogenblik van het ongeval uitvoerde, deeltijds te hervatten of om aangepast werk uit te voeren.

Dan passen we het verschil bij tussen het loon dat je vóór je arbeidsongeval ontving en je verminderde loon door je gedeeltelijke tijdelijke arbeidsongeschiktheid.

Als je om een geldige reden deze werkhervatting weigert of stopzet (bijvoorbeeld wegens ziekte), heb je recht op een dagvergoeding voor volledige tijdelijke arbeidsongeschiktheid.

Als je zonder geldige reden deze werkhervatting weigert of stopzet, hebt je recht op een dagvergoeding die wordt berekend op basis van je graad van arbeidsongeschiktheid. Als je arbeidsongeschiktheid bijvoorbeeld 40 % bedraagt, zal je dagvergoeding gelijk zijn aan 40 % van je basisloon, gedeeld door 365 dagen.

In dat geval verwittigen we de mutualiteit zodat je eventueel daar terecht kan voor de vergoeding.

In geval van twijfel zullen we een onderzoek uitvoeren. Het is mogelijk dat je dan een vragenlijst moet invullen of zal opgeroepen worden bij de geneesheer, of een inspecteur komt langs om het ongeval te onderzoeken.

Hebben we na 30 dagen nog altijd geen beslissing genomen over je ongeval, dan kan het ziekenfonds je kosten mogelijk ten laste nemen. Het ziekenfonds vordert nadien zijn uitgaven terug bij de verzekeringsonderneming. Als we nadien je arbeidsongeval aanvaarden zal je van ons vergoedingen ontvangen voor je arbeidsongeschiktheid, je medische kosten en je verplaatsingskosten.

Materiële en morele schade als gevolg van een arbeidsongeval worden niet vergoed door de arbeidsongevallenverzekering. 
  • Worden door ons terugbetaald tot het wettelijk plafond, bepaald door de ziekte-en invaliditeitsverzekering (RIZIV). Alle bedragen boven dit RIZIV-tarief worden gezien als een supplement. Supplementen worden door ons niet terugbetaald.
    Voorbeeld: Voor de raadpleging bij je huisarts betaal je 36 euro. Het RIZIV tarief bedraagt 30€. Je betaalt dan zelf 6 euro.
  • Vraag je arts, kinesist of ziekenhuis om hun factuur rechtstreeks naar ons op te sturen, met vermelding van je ongevalsnummer.
  • Indien je toch zelf een factuur of rekening hebt ontvangen, stuur deze dan aan ons door. Heb je deze al betaald, gelieve dit dan te vermelden.
  • Stuur geen kosten door aan je ziekenfonds.
  • Onder medische kosten verstaan we:
  • geneeskundige kosten (raadpleging van een arts of een kinesist)
  • farmaceutische kosten (voor de producten die je bij een apotheker koopt)
  • hospitalisatiekosten (voor je opname in een ziekenhuis) verbonden aan een 2-persoonskamer worden terugbetaald. De supplementen die het ziekenhuis aanrekent (bijvoorbeeld voor een eenpersoonskamer of voor de huur van een telefoon), worden niet terugbetaald. Voor supplementen kan je eventueel beroep doen op je hospitalisatieverzekering.
  • heelkundige kosten (bijvoorbeeld voor een operatie)
  • Je verplaatsingskosten worden terugbetaald wanneer je bijv. naar een dokter moet om je te laten verzorgen of onderzoeken als gevolg van je arbeidsongeval.
  • Je verplaatst je met eigen vervoer en als de afstand heen en terug ten minste 5 km bedraagt, krijg je € 0,4090 per km terugbetaald.
  • Je verplaatst je met het openbaar vervoer, dan worden je kosten volledig terugbetaald op voorwaarde dat je het origineel vervoerbewijs indient.
  • Als je jou om dringende medische redenen met de ziekenwagen of met een taxi verplaatst, worden je kosten volledig terugbetaald. Je moet daarvoor het originele betalingsbewijs indienen en je behandelend arts moet de dringende medische redenen omschrijven in een medisch verslag.
  • Parkeerkosten worden niet terugbetaald.
  • Om je verplaatsingskosten in te dienen kan je dit formulier gebruiken.
Werd je bril of tandprothese beschadigd bij je arbeidsongeval, bezorg ons dan de nodige bewijsstukken, zodat wij onze tussenkomst kunnen bepalen.

Ben je het slachtoffer van een arbeidsongeval dan kan je steeds contact opnemen met jouw schadebeheerder. De contactgegevens kan je terugvinden bovenaan de brieven die je van ons ontvangt.

Kan je deze contactgegevens niet meer terugvinden, stuur dan een mail naar [email protected]. Vermeld dan altijd je ongevalsnummer (BSAT-nummer) in het ‘onderwerp’ van je mail.

autoschade-melden