Veelgestelde vragen overdracht levensverzekeringen

Veelgestelde vragen closed-book-portefeuille-transactie





Bent u klant en heeft u vragen? De antwoorden op veelvoorkomende vragen vindt u hier. U kunt ook contact opnemen met uw makelaar of met ons Contact Center Life:

Waarom draagt Allianz deze levensverzekeringcontracten over?

Met de verkoop van deze portefeuille met levensverzekeringcontracten vereenvoudigen we onze operationele processen en versterken we onze reeds solide financiële positie. We hebben nog maar enkele van deze portefeuilles met Tak 21-producten. Het gaat om zogenaamde gesloten portefeuilles: er worden geen nieuwe contracten meer afgesloten. Door deze portefeuilles te verkopen, kan Allianz zich nog beter richten op de vernieuwing en ontwikkeling van Tak 23-producten.

Wanneer valt mijn contract onder Monument Re/Monument Assurance Belgium (MAB)?

We streven ernaar de transactie in de komende maanden af te ronden. De transactie is echter pas definitief na goedkeuring door de toezichthouders. Vanaf dat moment is Monument Assurance Belgium (MAB) de verzekeraar bij wie uw contract thuis hoort.

Is mijn privacy gewaarborgd bij deze overdracht?

Absoluut. Voor MAB gelden dezelfde privacyregels als voor Allianz Benelux. Op beide partijen is de GDPR van toepassing. De GDPR omvat de Europese regels voor de verwerking van persoonsgegevens door bedrijven en overheidsinstanties. Uw privacy wordt daarmee volledig beschermd.

Hoe lang duurt het voordat Monument alle services overneemt en mijn contactpersoon alleen Monument zal zijn?

Onze prioriteit is het minimaliseren van de impact van de overdracht voor zowel de klanten als de makelaars. Daarom zetten we de dagelijkse dienstverlening aan de betrokken klanten nog 18 maanden voort. Zo kunnen we een naadloze overdracht van de portefeuille voorbereiden.

Wie is Monument Re / Monument Assurance Belgium?

Monument Re  is gespecialiseerd in het efficiënt beheren van klassieke gesloten portefeuilles met levensverzekeringen. Dat zijn portefeuilles waarvoor geen nieuwe contracten meer worden afgesloten. Met deze focus, hun expertise en groeiende omvang is Monument Re in staat om duurzame voordelen te creëren voor de verzekerden en Monument zet zich in om de hoge kwaliteit van dienstverlening die u tot nu toe gewend bent van Allianz voort te zetten. Monument Assurance Belgium is de Belgische dochteronderneming van Monument Re.

Hoe kan ik contact opnemen met Monument Re/ Monument Assurance Belgium?

Wij blijven uw aanspreekpunt voor uw vragen voor minimaal de komende 18 maanden. Zo kunnen we een soepele overgang voor u waarborgen.  We zullen u begeleiden bij het overgangsproces en u informeren bij alle belangrijke veranderingen. 

Kan ik er zeker van zijn dat de garanties van mijn levensverzekeringcontract worden gerespecteerd, zoals beloofd op het einde van de looptijd?

De overdracht heeft geen impact op uw verzekeringsvoorwaarden.

Als ik een vraag heb over mijn hypothecaire-krediet-contract, bij wie kan ik dan terecht?

Allianz blijft uw hypotheekdienst verlenen gedurende een periode van 12 maanden. Daarna zal MAB deze dienst verlenen.

Mijn hypothecaire krediet is afgedekt door een verzekeringscontract. Wordt dit verzekeringscontract ook overgedragen?

Nee, dat is alleen het geval als u daarover informatie heeft ontvangen. Heeft u geen informatie ontvangen over de overdracht van het levensverzekeringcontract, dan wordt uw contract niet overgedragen.

Aan wie moet ik voortaan mijn premies betalen?

Uw premiebetaalrekening blijft gelijk in de periode dat Allianz de dienstverlening nog op zich neemt (minimaal 18 maanden). U ontvangt hier gedetailleerde informatie over aan het einde van de overgangsperiode.