Als aangeslotene hebt u het recht om de uitkering in kapitaal te laten omzetten in een levenslange uitkering onder de vorm van een periodieke rente.
Bij aankomst moet een nieuwe medewerker verplicht worden aangesloten bij de groepsverzekering volgens de aansluitingsvoorwaarden van uw groepsverzekeringsreglement.
Welk formulier heeft u nodig?
Afhankelijk van het type groepsverzekering dat u onderschreven heeft, kiest u één van de volgende aansluitingsformulieren:
Na de aansluiting
Allianz stuurt een pensioenfiche, een attest van aansluiting voor arbeidsongeschiktheid en/of de ziektekostenverzekering en – in geval van laattijdige aansluiting – een premieborderel voor de voorbije periode.
Een nieuwe medewerker kan bij een vorige werkgever al een pensioenreserve hebben opgebouwd. Deze kan kosteloos overgeheveld worden naar de nieuwe groepsverzekering. De aanvraag tot individuele reserve-overdracht gebeurt via de verzekeraar van de vorige werkgever.
Een reserveoverdracht is echter niet mogelijk voor contracten die dienen tot terugbetaling van een hypothecaire lening, contracten waarop een voorschot is genomen en contracten waarvoor een aanvaardende begunstigde werd aangewezen.
Het vertrek van een medewerker kan verschillende oorzaken hebben. Ook voor deze gebeurtenissen zijn overzichtelijke formulieren ter beschikking.
Voor een medewerker die uw bedrijf verlaat wegens (vervroegde) pensionering vult u het document Aangifte van vertrek van een personeelslid aangesloten bij een groepsverzekering in.
Allianz stuurt de aangeslotene na ontvangst een brief met informatie over zijn groepsverzekering. Hij kan deze ten vroegste opnemen op zijn 60ste verjaardag.
Als het (vervroegd) pensioen laattijdig wordt verwerkt, ontvangt u ook een terugstortingsborderel voor de te veel betaalde premies.
Vul bij ontslag van een medewerker het document “Aangifte van ontslag van een personeelslid aangesloten bij een groepsverzekering” in.
Allianz bezorgt u een brief waarin de aangeslotene wordt ingelicht over de toestand van zijn contract en zijn keuzemogelijkheden. Als het vertrek laattijdig wordt verwerkt, ontvangt u ook een terugstortingsborderel voor de te veel betaalde premies.
Ook als een medewerker op het moment van uittreding geopteerd heeft om zijn/haar reserves in de groepsverzekering te laten, voorziet de wet dat deze ex-medewerker te allen tijde de mogelijkheid blijft behouden om zijn/haar reserves kosteloos over te dragen naar:
Welke optie ook gekozen wordt, de overdracht verbreekt elke band met de bepalingen van het pensioenplan van de vorige werkgever.
Een reserve-overdracht is echter niet mogelijk voor contracten die dienen tot terugbetaling van een hypothecair krediet, contracten waarop een voorschot is genomen en contracten waarvoor een aanvaardende begunstigde werd aangewezen.
Gebruik hieronder het formulier dat overeenkomt met de aanvraag van de uittreder.
Er zijn heel wat mogelijke wijzigingen in verband met één van uw medewerkers die een invloed kunnen hebben op de groepsverzekering.
Algemene wijzigingen
Deze wijzigingen zijn op één document gegroepeerd: Groepsverzekering – Aanvraag tot wijziging.
Allianz bezorgt u een aangepaste pensioenfiche indien de wijziging aanleiding geeft tot aanpassing van de waarborgen. Als de wijziging laattijdig gebeurt, is er ook een premieborderel voor de voorbije periode.
Een aangeslotene kan binnen bepaalde voorwaarden de begunstigden bij overlijden wijzigen. Laat in dit geval het document Groepsverzekering – Aanvraag tot wijziging begunstiging bij overlijden invullen.
Allianz bezorgt, als aan alle wettelijke voorwaarden voldaan is, een bijvoegsel bij het contract, te ondertekenen en terug te sturen door de verzekerde.
Groepsverzekeringen bevatten naast pensioenopbouw vaak ook risicowaarborgen.
Waarborgen
Vul de Aangifte van overlijden van een personeelslid aangesloten bij de groepsverzekering in.
Allianz zal de begunstigden contacteren en de contracten in hun voordeel uitbetalen. Als het overlijden laattijdig wordt gemeld, krijgt u ook een terugstortingsborderel voor de te veel betaalde premies.
Vul het formulier Aangifte van arbeidsongeschiktheid aan de voorzijde zelf in. Laat uw medewerker de achterzijde invullen en het document, vergezeld van de nodige attesten, opsturen naar Allianz.
Allianz onderzoekt de aangifte en vraagt zo nodig bijkomende inlichtingen. Het dossier wordt voorgelegd aan de adviserende geneesheer en bij aanvaarding voert Allianz de prestaties uit zoals die voorzien zijn in de overeenkomst.
De verzekerde met een Assurcard dient aangifte te doen:
De verzekerde die niet in het bezit is van een AssurCard dient bij hospitalisatie het formulier Aangifte bij ziekte of ongeval in te vullen.
Allianz stuurt u een brief of een e-mail, met als bijlage de loonlijst of het excelbestand waarop alle bij Allianz aangesloten werknemers vermeld zijn.
Vul het nieuwe brutosalaris in en verbeter de andere gegevens waar nodig in de daarvoor voorziene kolommen.
Kijk deze lijst ook na om te zien wie er ontbreekt en wie er geschrapt mag worden. Meld ontbrekende aansluitingen en uittredingen met de daarvoor bestemde documenten.
Het is erg belangrijk dat u ons juiste en volledige gegevens doorstuurt om de nieuwe voordelen en premies te berekenen, de fiscale 80%-regel te controleren en voor elke aangeslotene een geactualiseerde pensioenfiche op te maken.
Allianz bezorgt u na het uitvoeren van de jaarlijkse berekening de volgende documenten:
Meld ons ook in de loop van het jaar elke beweging zo snel mogelijk.